[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 67-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش والدگری مثبت مبتنی بر روی آورد ساندرز بر شادزیستی و تعارض والد- فرزندی دانش آموزان
محمد رضا فرشاد* 1، سمانه نجارپوریان1 ، فرزاد شنبدی2
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
چکیده:   (3582 مشاهده)
زمینه و هدف: از آنجایی­که سیک والدگری والدین بر بسیاری از جوانب زندگی فرزندانشان تأثیر عمده­ای دارد، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش والدگری مثبت مبتنی بر روی­ آورد ساندرز بر افزایش شادزیستی و کاهش تعارض والد- فرزندی دانش ­آموزان صورت گرفت.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونه­ گیری چندمرحله­ای تعداد 30  نفر از مادرانی که فرزندان شان نمره پایینی در شادزیستی و نمره بالایی در تعارض والد- فرزندی داشتند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه‌ شادزیستی آکسفورد آرگیل و لو (1990) و تعارض والد- فرزندی اشتروس (1996) بود. روش والدگری مثبت در 8 جلسه 2 ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش والدگری مثبت مبتنی بر روی­آورد ساندرز بر افزایش شادزیستی و کاهش تعارض والد- فرزندی دانش­آموزان تأثیر معنی­داری دارد (0/05P<).
 نتیجه­ گیری: در مجموع نتایج به دست آمده از این پژوهش، سودمندی آموزش والدگری مثبت را به دلیل نقشی که در سلامت و شاد­زیستی و کاهش تعارض والد- فرزندی بر عهده دارد مورد تأیید و تأکید قرار می­دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش والدگری مثبت، تعارض والد- فرزندی، شادزیستی
متن کامل [PDF 957 kb]   (1250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/4 | پذیرش: 1396/8/4 | انتشار: 1397/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farshad M R, Najarpourian S, Shanbedi F. The Effectiveness of the Positive Parenting Education Based on Sanders' Approach on Happiness and Parent-Child Conflict of Students. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :59-67
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-226-fa.html

فرشاد محمد رضا، نجارپوریان سمانه، شنبدی فرزاد. تأثیر آموزش والدگری مثبت مبتنی بر روی آورد ساندرز بر شادزیستی و تعارض والد- فرزندی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :59-67

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645