1- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه امام خمینی، قزوین
چکیده: (4755 مشاهده)
زمینه و هدف:مطالعات پیشین نشان داده است که والدین نقش مؤثری در تحول روانی و جسمانی کودکان دارند با این وجود تحقیقات در زمینه تأثیر صفات شخصیتی والدین بر تحول اجتماعی کودکان، اندک است. با توجه به این موارد پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صفات شخصیتی والدین در تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام گرفت. روش:.نوع مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه والدین کودکان مدارس پیشدبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنها تعداد 508 والد (مادر یا پدر) با مراجعه به مراکز پیشدبستانی شهر تهران به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به مقیاس رشد اجتماعی واینلند (ادگار، 1953) و فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت نئو پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان انجام شد. یافتهها:نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ویژگی شخصیتی روانآزردهخویی والدین (مادر یا پدر) به شیوه منفی، و ویژگیهای برونگرایی، پذیرای تجربه بودن، و با وجدان بودن والدین (مادر یا پدر) به صورت مثبت، پیشبینی کننده تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی هستند (0/05P<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده مشخص میشود که صفات شخصیتی والدین تأثیر معناداری بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی دارند.؛ ضروری است در فرایند آموزش و پرورش کودکان به ویژگیها و صفات شخصیتی والدین توجه خاصی شود.
Shams Esfand Abad H, Rowhany N S. The Role of Parent’s Personality Traits in the Social Development of Preschool Children. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :93-103 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-230-fa.html
شمس اسفند آباد حسن، روحانی نیره السادات. نقش صفات شخصیتی والدین در تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :93-103