[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 33-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش خودگویی های مثبت در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان ابتدایی مبتلا به نارساخوانی
عباس اصغری شربیانی* 1، اکبر عطادخت2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
2- گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (4761 مشاهده)
زمینه و هدف: نارساخوانی رایج ­ترین نوع ناتوانی­ های یادگیری خاص است. کودک نارساخوان با وجود هوش طبیعی در یادگیری خواندن و نوشتن مشکل دارد. هدف پژوهش حاضر تأثیر خودگویی­های مثبت در کاهش اضطراب امتحان دانش­ آموزان ابتدایی مبتلا به نارساخوانی بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون- ­پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان پسر دوره­ دوم ابتدایی شهرستان بستان ­آباد (آذربایجان شرقی) در سال تحصیلی 94-1395 بود که با نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای و با استفاده از ابزارهای فهرست نارساخوانی (عزیزیان، 1385)  و پرسشنامه اضطراب امتحان (فیلیپس، 1979) تعداد 32 دانش­ آموز نارساخوان دچار اضطراب امتحان به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه­ آزمایش و کنترل جای دهی شدند. گروه آزمایش هشت جلسه در کلاس­های آموزش خودگویی ­های مثبت شرکت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات پرسشنامه اضطراب امتحان روی هر دو گروه اجرا شد و داده­ ها با استفاده از نرم­افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد اجرای جلسات خودگویی مثبت به‌طور معناداری اضطراب امتحان دانش ­آموزان گروه آزمایشی را نسبت به گروه کنترل کاهش داده است (0/001p<).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش روش خودگویی ­های  مثبت راهکاری مناسب برای کاهش اضطراب امتحان دانش ­آموزان نارساخوان است.
واژه‌های کلیدی: خودگویی مثبت، اضطراب امتحان، نارساخوانی
متن کامل [PDF 1410 kb]   (1935 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/14 | پذیرش: 1396/8/18 | انتشار: 1396/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Sharabiani A, Atadokht A. The Effectiveness of Positive Self-Talks on Reducing Test Anxiety in Elementary Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :24-33
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-233-fa.html

اصغری شربیانی عباس، عطادخت اکبر. تأثیر آموزش خودگویی های مثبت در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان ابتدایی مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :24-33

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-233-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645