1- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه 2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (2926 مشاهده)
زمینه و هدف: تحول در طی سالهای اولیه زندگی بسیار مهم و متفاوت از تحول در دورههای بعدی است و چگونگی آن، وضعیت فرد را در طول چرخه زندگی تحت تأثیر قرار میدهد. سه حوزه مهم در تحول کودک شناخته شده است: جسمی، هیجانی-اجتماعی، و زبانی- شناختی. هدف از این پژوهش تعیین سطح تحول مهارتهای هیجانی- اجتماعی کودکان 4 - 1 ساله مهدکودکهای شهر تهران بود. روش: برای انجام این پژوهش زمینهیابی- تحولی، 138 کودک 4 - 1 ساله (68 دختر و 70 پسر) از شش مهدکودک مناطق مختلف تهران در سال 1392 بهطور تصادفی انتخاب شدند. وضعیت تحول مهارتهای هیجانی- اجتماعی این کودکان بر اساس مصاحبه با مادران و مربیان و مشاهده کودکان، در جدول تحول مهارتهای هیجانی- اجتماعی مشخص شد.جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی، آزمون تکنمونهای کالموگروف- اسمیرنف و tتکنمونهای استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمونtتکنمونهای نشان داد میانگین نمرات مهارتهای هیجانی- اجتماعی کودکان 2 - 1 ساله بهطور معناداری پایینتر از میانگین نمرات ملاک است (001/0p<). میانگین نمرات مهارتهای هیجانی- اجتماعی کودکان 3- 2 ساله و 4-3 ساله در حد میانگین نمرات ملاک است (به ترتیب 94/0>Pو 89/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت تحول مهارتهای هیجانی- اجتماعی کودکان 2-1 ساله کمتر مورد توجه واقع شده است و به نظر میرسد عوامل فرهنگی، اجتماعی، و آموزشی نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
Yavarian R, Sohrabi F, Haghighi M M. Study of Social - Emotional Skills Development of Children Aged 1-4 Years in Tehran Kindergartens in 2013
. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :117-126 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-235-fa.html
یاوریان رویا، سهرابی فریبا، حقیقی ماه منیر. وضعیت تحول مهارتهای هیجانی ـ اجتماعی درکودکان 4-1 ساله مهدکودکهای تهران در سال 1392
. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :117-126