[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 126-117 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت تحول مهارت‌های هیجانی ـ اجتماعی درکودکان 4-1 ساله مهدکودک‌های تهران در سال 1392
رویا یاوریان* 1، فریبا سهرابی2 ، ماه منیر حقیقی1
1- دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2926 مشاهده)
زمینه و هدف: تحول در طی سال­های اولیه­ زندگی بسیار مهم و متفاوت از تحول در دوره‌های بعدی است و چگونگی آن، وضعیت فرد را در طول چرخه زندگی تحت ­تأثیر قرار می‌دهد. سه حوزه­ مهم در تحول کودک شناخته شده است: جسمی، هیجانی- اجتماعی، و زبانی- شناختی. هدف از این پژوهش تعیین سطح تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 4 - 1 ساله مهدکودک‌های شهر تهران بود.
روش: برای انجام این پژوهش زمینه‌یابی- تحولی، 138 کودک 4 - 1 ساله (68 دختر و 70 پسر) از شش مهدکودک مناطق مختلف تهران در سال 1392 به‌طور تصادفی انتخاب شدند. وضعیت تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی این کودکان بر اساس مصاحبه با مادران و مربیان و مشاهده کودکان، در جدول تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی مشخص شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی، آزمون تک­نمونه‌ای کالموگروف- اسمیرنف و t تک­نمونه‌ای استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون t تک­نمونه‌ای نشان داد میانگین نمرات مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 2 - 1 ساله به‌طور معناداری پایین‌تر از میانگین نمرات ملاک است (001/0p<). میانگین نمرات مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 3- 2 ساله و 4-3 ساله در حد میانگین نمرات ملاک است (به ترتیب 94/0>P و 89/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 2-1 ساله کم‌تر مورد توجه واقع شده است و به نظر می‌رسد عوامل فرهنگی، اجتماعی، و آموزشی نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های هیجانی اجتماعی، تحول، مهدکودک
متن کامل [PDF 1236 kb]   (939 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/21 | پذیرش: 1396/8/12 | انتشار: 1397/4/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavarian R, Sohrabi F, Haghighi M M. Study of Social - Emotional Skills Development of Children Aged 1-4 Years in Tehran Kindergartens in 2013 . J Child Ment Health 2018; 5 (1) :117-126
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-235-fa.html

یاوریان رویا، سهرابی فریبا، حقیقی ماه منیر. وضعیت تحول مهارت‌های هیجانی ـ اجتماعی درکودکان 4-1 ساله مهدکودک‌های تهران در سال 1392 . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :117-126

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645