[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 70-59 برگشت به فهرست نسخه ها
معادلات ساختاری روابط بین اختلال یادگیری، هوش هیجانی و افسردگی در دانش‌آموزان ابتدایی
علیرضا بادله* 1، عبدالجلال توماج2
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان
2- دانشگاه فرهنگیان، گرگان
چکیده:   (5191 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی از جمله عواملی است که امروزه در حال گسترش بوده و جوانب فردی و اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که اختلالات یادگیری و هوش هیجانی می‌تواند بر میزان افسردگی دانش‌آموزان مؤثر باشد بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با هوش هیجانی و اختلال یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، تمامی دانش‌آموزان ششم ابتدایی شهرستان آق قلا در سال تحصیلی 96-1395 که تعداد آنها 2050 نفر بود. برای نمونه گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 295 نفر از دو منطقه شهری و روستایی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 2004) و پرسشنامه افسردگی (ماریا کواس، 1977) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران، 2011) بود.
یافته‌ها: یافته ­ها‌ی پژوهش نشان داد که بین افسردگی و اختلال یادگیری رابطه مثبت برقرار است، بین هوش هیجانی و اختلال یادگیری رابطه منفی برقرار است، و هوش هیجانی رابطه منفی معنادار و غیرمستقیم با افسردگی دارد (01/0>(P.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از آن است که بین اختلال یادگیری با افسردگی و  هوش هیجانی به ترتیب رابطه مستقیم و وارونه برقرار بوده و هوش هیجانی بر افسردگی اثر غیرمستقیم دارد. همچنین با توجه به نتایج حاصل‌شده از مدل ساختاری ارائه‌شده، اختلال یادگیری اثرگذاری بیشتری نسبت به هوش هیجانی بر افسردگی دارد.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، اختلال یادگیری، افسردگی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1212 kb]   (1587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/20 | پذیرش: 1396/7/4 | انتشار: 1396/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badeleh A, Toomaj A. Structural Equations of Relationships between Learning Disorder, Emotional Intelligence and Depression in Primary School Students. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :59-70
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-247-fa.html

بادله علیرضا، توماج عبدالجلال. معادلات ساختاری روابط بین اختلال یادگیری، هوش هیجانی و افسردگی در دانش‌آموزان ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :59-70

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-247-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645