1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (4242 مشاهده)
زمینه و هدف: تنیدگی از مسائل اجتنابناپذیر زندگی است که نمود آن در موقعیتهای تحصیلی تحت عنوان تنیدگی تحصیلی مفهومسازی شده است. این پژوهش با هدف مطالعه عوامل درونفردی تنیدگی تحصیلی، به آزمون مدلی میپردازد که بر اساس آن ویژگیهای شخصیتی میتواند باواسطهگری سبکهای مقابلهای، تنیدگی تحصیلی را پیشبینی کند
روش:این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. شرکتکنندگان پژوهش شامل 327 نفر (172دختر و155 پسر) دانشآموز دبیرستانیشهرستان سپیدان، استان فارس در سال تحصیلی 95-1394 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (دیره، 1374)، ویژگیهای شخصیتی (گلدبرگ، 1991) و سبکهای مقابلهای (اندلر و پارکر، 1990) برای جمعآوری دادهها اجرا شد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها:نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم با واسطه سبکهای مقابلهای میتواند ابعاد تنیدگی تحصیلی را پیشبینی کند. در این میان نقش عامل روانآزردگیگرایی در پیشبینی مثبت تنیدگی ناشی از عوامل حساسیتزا و گشودگی به تجربه در پیشبینی منفی تنیدگی ناشی از عدم توانمندی قابلتوجه است. همچنین سبکمقابلهای هیجانمدار نقش برجستهای در پیشبینی تنیدگی ناشی از عوامل حساسیتزا دارد ( 0/05>P).
نتیجهگیری:نتایج این پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی میتوانند هم به شکل مستقیم و هم با اثرگذاری بر سبکهای مقابلهای، تنیدگی تحصیلی تجربهشده را تحتتأثیر قرار دهند بنابراین میتوان اذعان نمود که دانشآموزان با ویژگیهای شخصیتی خاص سبکهای مقابلهای را برمیگزینند که میتواند بر تجربه تنیدگی تحصیلی آنها اثرگذار باشد.
Amini F, Khormaei F. Prediction of Academic Stress Based on Personality Traits with the Mediation of Coping Styles . J Child Ment Health 2018; 4 (4) :81-92 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-250-fa.html
امینی فریده، خرمایی فرهاد. پیشبینی تنیدگی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری سبکهای مقابله ای . فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :81-92