[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 92-81 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی تنیدگی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری سبک‌های مقابله ای
فریده امینی* 1، فرهاد خرمایی1
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (4242 مشاهده)

زمینه و هدف:  تنیدگی  از مسائل اجتناب‌ناپذیر زندگی است که نمود آن در موقعیت‌های تحصیلی تحت عنوان تنیدگی تحصیلی مفهوم‌سازی شده است. این پژوهش با هدف مطالعه عوامل درون­فردی تنیدگی تحصیلی، به آزمون مدلی می‌پردازد که بر اساس آن ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند باواسطه‌گری سبک‌های مقابله‌ای، تنیدگی تحصیلی را پیش‌بینی کند

روش: این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 327 نفر (172دختر و155 پسر) دانش‌آموز دبیرستانی شهرستان سپیدان،  استان فارس در سال تحصیلی  95-1394 بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسش‌نامه تنیدگی تحصیلی (دیره، 1374)، ویژگی‌های شخصیتی (گلدبرگ، 1991) و سبک‌های مقابله‌ای (اندلر و پارکر، 1990) برای جمع­آوری داده­ها اجرا شد. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی هم به صورت مستقیم و هم با واسطه سبک‌های مقابله‌ای می‌تواند ابعاد تنیدگی  تحصیلی را پیش‌بینی کند. در این میان نقش عامل روان­آزردگی­گرایی در پیش‌بینی مثبت تنیدگی ناشی از عوامل حساسیت‌زا و گشودگی به تجربه در پیش‌بینی منفی تنیدگی  ناشی از عدم توانمند‌ی قابل‌توجه است. همچنین سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار نقش برجسته‌ای در پیش‌بینی تنیدگی ناشی از عوامل حساسیت‌زا دارد ( 0/05>P).

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که  ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند هم به شکل مستقیم و هم با اثرگذاری بر سبک‌های مقابله‌ای،  تنیدگی  تحصیلی تجربه‌شده را تحت­تأثیر قرار دهند بنابراین می‌توان اذعان نمود که دانش‌آموزان با ویژگی‌های شخصیتی خاص سبک‌های مقابله‌ای را برمی‌گزینند که می‌تواند بر تجربه تنیدگی تحصیلی آنها اثرگذار باشد.

واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های شخصیت، تنیدگی تحصیلی، سبک‌های مقابله‌ای
متن کامل [PDF 1326 kb]   (1344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/26 | پذیرش: 1396/8/8 | انتشار: 1396/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini F, Khormaei F. Prediction of Academic Stress Based on Personality Traits with the Mediation of Coping Styles . J Child Ment Health 2018; 4 (4) :81-92
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-250-fa.html

امینی فریده، خرمایی فرهاد. پیش‌بینی تنیدگی تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری سبک‌های مقابله ای . فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :81-92

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-250-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660