[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 80-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن دانش آموزان دبستانی
خوشدوی ابراهیم زاده* 1، منصور آگشته2 ، فاطمه زینالپور3 ، صفورا اشرف زاده3
1- گروه روان شناسی، دانشگاه ارومیه
2- گروه روان شناسی ، دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه آزاد واحد ارومیه
چکیده:   (4635 مشاهده)
زمینه و هدف: امتناع از مدرسه باعث آشفتگی کودک، خانواده و همچنین وقفه در تحول اجتماعی و تحصیلی می­شود بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین در کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن دانش­آموزان دبستانی بود.
روش: این مطالعه نیمه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. به این منظور از میان والدین دانش ­آموزان پایه­ های اول، دوم و سوم دبستان­ های دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای 351 نفر انتخاب شدند و به مقیاس تجدیدنظرشده امتناع از مدرسه نسخه والدین کارنی (2002) پاسخ دادند. در مرحله بعد 39 نفر از والدین که هم نمره امتناع از رفتن به مدرسه کودک شان بالا بود و هم تمایل به شرکت در این پژوهش را داشتند انتخاب شدند. از این میان به‌طور تصادفی20 نفر در گروه آموزش آزمایش و 19 نفر در گروه گواه جای دهی شده ­اند. برای تحلیل داده­ ها از روش تحلیل کوواریانس یک ­متغیره استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که مداخله آموزش مدیریت والدین توانسته است نشانه ­های ترس و امتناع از مدرسه رفتن در کودکان را به­ طور معناداری کاهش دهد  (p<0/01).
نتیجه­ گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­ توان از آموزش مدیریت والدین به عنوان روشی مؤثر برای کاهش ترس و امتناع از مدرسه رفتن کودکان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مدیریت والدین، امتناع از مدرسه رفتن، کودکان دبستانی
متن کامل [PDF 1142 kb]   (1521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/31 | پذیرش: 1396/7/11 | انتشار: 1396/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzade K, Agashteh M, Zeynalpour F, Ashrafzadeh S. Effect of Parent Management Education on Reducing School Refusal Behavior of Primary School Students. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :71-80
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-252-fa.html

ابراهیم زاده خوشدوی، آگشته منصور، زینالپور فاطمه، اشرف زاده صفورا. تأثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن دانش آموزان دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :71-80

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-252-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660