زمینه و هدف: ازآنجاکه شکل گیری دلبستگی مادر به کودک از همان ابتدای تولد و یا حتی قبلتر از آن (حین بارداری) آغاز می شود ازاینرو مداخله مناسب جهت آموزش به مادر در ایجاد دلبستگی صحیح بین خود و کودک تأثیر به سزایی دارد. به همین جهت هدف مطالعه حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی و شیوههای مراقبتی بر افزایش رفتار دلبستگی مادر- جنین و مادر- نوزاد قرار گرفت. روش: بدین منظور از بین پژوهشهای متعدد مربوط به این زمینه،21 پژوهش که در بین سالهای(1378-1395) در پایگاههای اطلاعاتی معتبر همچون؛ پایاننامههای کشور (ایران داک)، نشریات ایران (مگ ایران)، سایت علوم انسانی، پایگاه اطلاعاتی جهاد دانشگاهی و نشریات ادواری، PubMed، پایگاه مقالات کشورهای اسلامی(ISC) و پایگاه ثبت همایشهای کشور(سیلویکا) نمایه شده بود و از لحاظ روششناختی موردقبول بودند انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام شد. این پژوهش مبتنی بر 21 اندازه اثر است و ابزار استفادهشده چکلیست فراتحلیل بود. دادههای بهدستآمده توسط نرمافزارCMA-2 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر مداخلات و آموزشهای روانشناختی بر ارتقاء رفتارهای دلبستگی مادر- جنین و مادر- نوزاد بهطورکلی 64/0 (0/001>p) بود. نتیجهگیری: اندازه اثر بهدستآمده برای اثربخشی مداخلات و آموزشهای روانشناختی بر رفتار دلبستگی مادر- جنین و مادر- نوزاد طبق جدول تفسیر اندازه کوهن متوسط، محاسبه میشود؛ بنابراین این مداخلات و آموزشها بهطور مطلوبی میتوانند در ارتقا رفتارهای دلبستگی مادر- جنین و مادر نوزاد، مؤثر واقع شوند.
Mosaiebi E, Sepehrian Azar F. Meta-analysis of the Effectiveness of Psychological Interventions and Care Practices on Increasing Mother- Fetal and Mother-Infant Attachment Behavior . J Child Ment Health 2018; 4 (4) :104-116 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-253-fa.html
مسیبی عصمت، سپهریان آذر فیروزه. فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی و شیوه های مراقبتی بر افزایش رفتار دلبستگی مادر- جنین و مادر- نوزاد. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :104-116