[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 129-117 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ویژگی‌های عناصر ترسیمی آزمون آدمک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با کودکان بهنجار
مرضیه زینی* 1، الهام خاکسار2 ، محمد بلوچی انارکی1 ، سمیه رضایی3 ، رضا عارفانیان4
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
3- دانشدانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزدکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
4- دانشگاه آزاد اسامی واحد یزد
چکیده:   (5562 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ابزارهای کارآمد برای تشخیص اختلالات دوران کودکی، آزمون‌های فرافکن ترسیمی است. در این آزمون‌ها عملکردهای شناختی، بین فردی و روان‌شناختی فرد از طریق ترسیم یک فرد، یک موضوع و یا یک شخصیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه‌ عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم و اختلال نارسایی توجه / فزون­کنشی با کودکان بهنجار انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان مراجع­ کننده به کلینیک‌های مشاوره­ تحت نظر سازمان بهزیستی یزد بود که 35 کودک از هر گروه (جمعاً 105 نفر) برای مطالعه انتخاب شده ­اند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون ترسیمی آدمک گودیناف (فلورانس گودیناف، 1926)، ارزیابی رفتارهای اوتیستیک (جی لورد، 1989) و مقیاس تکان شگری (باروت و همکاران، 1995) بود. نمونه پژوهش بر اساس نمونه‌گیری در دسترس و در کلینیک‌های بالینی و درمانی شهر یزد، انتخاب شده­اند. برای تحلیل دادها از روش‌های فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی تجمعی و آزمون کروسکال والیس استفاده شد.
 یافته‌ها : نتایج نشان داد که بین کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون­کنشی و اوتیسم، با کودکان بهنجار در 10 عنصر آزمون آدمک  تفاوت معنادار وجود دارد ولی در سه عنصر دیگر تفاوت معناداری به دست نیامد. (0/05<P).
نتیجه­ گیری: وجود تفاوت میان سطوح عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون­کنشی و اوتیسم، بدین معناست که عناصری در ترسیم آدمک وجود دارد که می‌توان به واسطه آنها به تشخیص کودکان دارای این اختلالات نزدیک شد.
واژه‌های کلیدی: آزمون ترسیم آدمک، اختلال طیف اوتیسم، اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی
متن کامل [PDF 1238 kb]   (2486 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/17 | پذیرش: 1396/8/15 | انتشار: 1396/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeini M, Khaksar E, Baloochi Anaraki M, Rezaei S, Arefanian R. Comparison the Elements of Draw –a- Person Test (DAP) in Children with Autism Spectrum and Attention Deficit/Hyperactivity Disorders with Normal Children . J Child Ment Health 2018; 4 (4) :117-129
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-254-fa.html

زینی مرضیه، خاکسار الهام، بلوچی انارکی محمد، رضایی سمیه، عارفانیان رضا. مقایسه ویژگی‌های عناصر ترسیمی آزمون آدمک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با کودکان بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :117-129

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-254-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660