1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان 3- دانشدانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزدکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد 4- دانشگاه آزاد اسامی واحد یزد
چکیده: (5562 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ابزارهای کارآمد برای تشخیص اختلالات دوران کودکی، آزمونهای فرافکن ترسیمی است. در این آزمونها عملکردهای شناختی، بین فردی و روانشناختی فرد از طریق ترسیم یک فرد، یک موضوع و یا یک شخصیت مورد ارزیابی قرار میگیرد. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه عناصر آزمونترسیم آدمک در کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا بهاختلالاوتیسم و اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی با کودکانبهنجار انجام شد. روش:این پژوهش از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان مراجع کننده به کلینیکهای مشاوره تحت نظر سازمان بهزیستی یزد بود که 35 کودک از هر گروه (جمعاً 105 نفر) برای مطالعه انتخاب شده اند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون ترسیمی آدمک گودیناف (فلورانس گودیناف، 1926)،ارزیابیرفتارهایاوتیستیک (جی لورد، 1989) و مقیاس تکان شگری (باروت و همکاران، 1995) بود. نمونه پژوهش بر اساس نمونهگیری در دسترس و در کلینیکهای بالینی و درمانی شهر یزد، انتخاب شدهاند. برای تحلیل دادها ازروشهایفراوانی، درصد فراوانی، فراوانی تجمعی و آزمون کروسکال والیس استفاده شد. یافتهها: نتایجنشاندادکهبینکودکانمبتلابهاختلال نارسایی توجه / فزونکنشی واوتیسم، باکودکان بهنجاردر10 عنصرآزمونآدمک تفاوتمعنادار وجود دارد ولی در سه عنصر دیگر تفاوت معناداری به دست نیامد. (0/05<P). نتیجه گیری:وجود تفاوت میان سطوح عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزونکنشی و اوتیسم، بدین معناست که عناصری در ترسیم آدمک وجود دارد که میتوان به واسطه آنها به تشخیص کودکان دارای این اختلالات نزدیک شد.
Zeini M, Khaksar E, Baloochi Anaraki M, Rezaei S, Arefanian R. Comparison the Elements of Draw –a- Person Test (DAP) in Children with Autism Spectrum and Attention Deficit/Hyperactivity Disorders with Normal Children
. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :117-129 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-254-fa.html
زینی مرضیه، خاکسار الهام، بلوچی انارکی محمد، رضایی سمیه، عارفانیان رضا. مقایسه ویژگیهای عناصر ترسیمی آزمون آدمک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با کودکان بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :117-129