[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 118-107 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش شایستگی هیجانی- اجتماعی بر پرخاشگری، حل مسئله، و خوش بینی دانش آموزان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین
زهرا احمدپور ترکی* 1، منصور حکیم جوادی ، رضا سلطانی شال2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (4020 مشاهده)
زمینه و هدف: نتایج مطالعات حاکی از آن است که مجموعه ­ای از عناصر هیجانی، شناختی، رفتاری، و اجتماعی در تحول هیجانی - اجتماعی نقش ایفا می­ کنند. بدین ترتیب هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش شایستگی­ هیجانی - ­اجتماعی بر پرخاشگری، حل‌مسئله ­اجتماعی، و خوش­بینی دانش ­آموزان مربوط به پایگاه اجتماعی­ اقتصادی پایین بود.
روش: روش پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون - پس­ آزمون باگروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مقطع اول متوسطه با پایگاه اجتماعی­ اقتصادی پایین شهرستان بابل در سال 1395 بود که از بین آنها 30 نفر از طریق نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای از مدارس مناطق کم ­برخوردار انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه ­های پرخاشگری باس و پری (1992)، حل ­مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران، 2002) و آزمون جهت­گیری زندگی برای سنجش خوش­بینی (شی یر و کارور، 1994) استفاده شد. گروه آزمایش، برنامه آموزش شایستگی هیجانی اجتماعی را به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ­ای دریافت کردند ولی گروه گواه هیچ گونه مداخله ­ای را دریافت نکردند.
یافته ­ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک­ متغیره و چندمتغیره نشان داد که بین نمره پرخاشگری، حل‌مسئله اجتماعی، و خوش­بینی در دانش ­آموزان گروه آزمایش و گواه در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، آموزش شایستگی اجتماعی هیجانی با افزایش توانایی دانش ­آموزان درباره شناسایی، بیان و تنظیم هیجان، باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش حل مسئله شده است.
واژه‌های کلیدی: شایستگی هیجانی- اجتماعی، حل مسئله، پرخاشگری، خوش بینی
متن کامل [PDF 1142 kb]   (1557 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/7/28 | پذیرش: 1397/6/24 | انتشار: 1397/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadpour Torki Z, Hakim Javadi M, Soltani Shal R. Effectiveness of Social-Emotional Competence Training on Problem Solving, Aggression and Optimism of Students with Low Economic Socio-Economic Status. J Child Ment Health 2018; 5 (2) :107-118
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-290-fa.html

احمدپور ترکی زهرا، حکیم جوادی منصور، سلطانی شال رضا. تأثیر آموزش شایستگی هیجانی- اجتماعی بر پرخاشگری، حل مسئله، و خوش بینی دانش آموزان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :107-118

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-290-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645