:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 58-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه‌های اضطراب در کودکان
مهدیه رحمانیان* 1، سمیه محترمی2 ، مهدی دهستانی2
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده:   (3568 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه اختلال‌های اضطرابی در بین کودکان بسیار شایع است و باعث کاهش کیفیت زندگی در آنها شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه­های اضطراب در کودکان است.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب 8 تا 12 ساله دبستانی بود که در سال تحصیلی 96-1395 در مقطع تحصیلی دوم تا ششم در شهر شیراز مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1988) و نرم­افزار اسمارت درایور پلاس (انستیتو آموزش مغز، 2017) به عنوان ابزار بازتوانی شناختی بود. داده‏ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با اندازه­گیری‌های مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که بازتوانی شناختی به طور معناداری باعث کاهش نمره کل اضطراب، اضطراب جدایی و اضطراب عمومی شد (01/0P) اما تفاوت معناداری در میزان ترس از فضای باز، ترس از آسیب فیزیکی، ترس اجتماعی و وسواس-  بی‌اختیاری مشاهده نشد.
نتیجه ‏گیری: به‌طورکلی نتایج نشان داد بازتوانی شناختی باعث بهبود و ارتقاء مهارت‌های شناختی کودکان شده و در نتیجه بر کاهش اختلال‌های اضطرابی تأثیر می ­گذارد.      
واژه‌های کلیدی: بازتوانی شناختی، اضطراب، کودکان
متن کامل [PDF 1313 kb]   (1602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/28 | پذیرش: 1396/10/3 | انتشار: 1397/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها