:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 79-68 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی پرخاشگری روانی والدین و تنبیه بدنی در رابطه سبک های والدگری با قلدری
زهرا اصغرپور1 ، محمدرضا زربخش بحری* 1
1- دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن
چکیده:   (3844 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات پیشین نشان داده است که والدین نقش موثری در بروز مشکلات رفتاری کودکان دارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی­گ ری پرخاشگری روانی والدین و تنبیه بدنی در رابطه­ بین سبک ­های والدگری با قلدری انجام شد.
روش: روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دبیرستان­ های دوره اول متوسطه دختر و پسر شهرستان آستانه اشرفیه در سال تحصیلی 1396-1395 بودکه 295 دانش­ آموز (150 دختر و 145 پسر) به صورت تصادفی خوشه­ ای به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند و به پرسشنامه ­های والدگری الیوا و همکاران ( 2007)، ابعاد انضباطی استراوس و فاچیر (2007) و زورگویی بریگوایی (2012) پاسخ دادند. داده ­های پژوهش با استفاده از مدل­ یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته­ ها حاکی از آن است که  پرخاشگری روانی والدین و تنبیه ­بدنی در رابطه­ بین سبک ­های والدگری با قلدری نوجوان تأثیر غیرمستقیم و نقش میانجی­ در رابطه­ بین سبک ­های والدگری پدر و مادر با قلدری نوجوان دارد.
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که سبک­های تربیتی و والدگری والدین می­ تواند رفتارهای کودکان را تحت­تأثیر قرار دهد بنابراین باید مداخلاتی جهت آگاه ­سازی والدین درباره اهمیت نقش والدگری آنها انجام شود.
واژه‌های کلیدی: سبک های والدگری، قلدری، نوجوانان، پرخاشگری روانی والدین، تنبیه بدنی
متن کامل [PDF 1483 kb]   (23252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/29 | پذیرش: 1397/4/11 | انتشار: 1397/4/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها