:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 163-154 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد شناختی– رفتاری بر کاهش خشم دختران
محسن شکوهی یکتا1 ، کیوان کاکابرایی* 2
1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده:   (3062 مشاهده)
زمینه و هدف: تجربه خشم و مدیریت آن در محیط اجتماعی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. بر این اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی- رفتاری بر کاهش میزان خشم دختران انجام شد.
 روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. 142 دانش‌آموز دختر 15- 12 ساله به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند (72 نفر گروه آزمایشی و 70 نفر گروه گواه). برنامه آموزشی مدیریت خشم مبتنی بر روی­آورد شناختی- رفتاری در 7 جلسه دوساعته به‌صورت گروهی، برای گروه آزمایشی اجرا شد. سپس با استفاده از پرسشنامه‌های خشم چندبعدی مدرسه اسمیت و همکاران (1998) میزان خشم افراد شرکت‌کننده قبل و بعد از آموزش سنجیده شد. داده‌های پژوهش از طریق روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمره‌ افراد گروه آزمایش در پس‌آزمون، در تمامی ابعاد خشم (تجربه خشم مدرسه، نگرش خصمانه، شاخص ابراز خشم مدرسه) به‌طور معناداری کاهش یافت  (01/0p<).
نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش نشان داد برنامه مدیریت خشم با روی‌آورد شناختی- رفتاری با افزایش توانمندی­های روانی و مدیریت صحیح هیجانات، باعث کاهش میزان خشم می­شود.
واژه‌های کلیدی: مهار خشم، روی‌آورد شناختی- رفتاری، پرخاشگری
متن کامل [PDF 1329 kb]   (979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/7/29 | پذیرش: 1397/3/28 | انتشار: 1397/7/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها