1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 2- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده: (3062 مشاهده)
زمینه و هدف:تجربه خشم و مدیریت آن در محیط اجتماعی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. بر این اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی- رفتاری بر کاهش میزان خشم دختران انجام شد. روش:این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. 142 دانشآموز دختر 15- 12 ساله به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند (72 نفر گروه آزمایشی و 70 نفر گروه گواه). برنامه آموزشی مدیریت خشم مبتنی بر رویآورد شناختی- رفتاری در 7 جلسه دوساعته بهصورت گروهی، برای گروه آزمایشی اجرا شد. سپس با استفاده از پرسشنامههای خشم چندبعدی مدرسه اسمیت و همکاران (1998) میزان خشم افراد شرکتکننده قبل و بعد از آموزش سنجیده شد. دادههای پژوهش از طریق روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها:نتایج نشان داد که نمره افراد گروه آزمایش در پسآزمون، در تمامی ابعاد خشم (تجربه خشم مدرسه، نگرش خصمانه، شاخص ابراز خشم مدرسه) بهطور معناداری کاهش یافت (01/0p<). نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش نشان داد برنامه مدیریت خشم با رویآورد شناختی- رفتاری با افزایش توانمندیهای روانی و مدیریت صحیح هیجانات، باعث کاهش میزان خشم میشود.