:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 306-295 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش نظریه ذهن بر اساس الگوی هال و تاگر-فلاسبرگ و ایفای نقش بر بهبود سطوح نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
فرشته یاقوتی1 ، سوگند قاسم زاده* 2، زهرا احمدی3
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (6484 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم نه تنها قادر به درک ذهن دیگران نیستند، بلکه در درک این که دیگران ممکن ذهن متفاوتی داشته باشند نیز دارای مشکلات اساسی هستند. هدف از این مطالعه تعیین اثر بخشی آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات تجربی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون با یک گروه گواه بود. 12 نفر از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با دامنه سنی 7 تا 10 سال با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایدهی شدند. برنامه مداخله ­ای نظریه ذهن به مدت 25 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه گواه این آموزش را دریافت نکرده است. در پایان هر دو گروه در مرحله پس ­آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل آزمون نظریه ذهن استیرنمن (1999) فرم 38 سوالی با هنجار ایرانی بود. داده­ های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته­ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که برنامه مداخله ­ای توانسته است باعث افزایش میانگین­ خرده­ مقیاس­ های نظریه ذهن در گرو­ه آزمایش شود (0/001 > pدر حالی که گروه گواه در تمام خرده­ مقیاس­ های پس ­آزمون، تغییر قابل توجهی نداشتند.
نتیجه­ گیری: یافته ­های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش نظریه ذهن، توانایی بازشناسی عواطف و وانمودسازی (سطح یک نظریه ذهن)، درک باور غلط اولیه (سطح دوم نظریه ذهن)، و درک باور غلط ثانویه (سطح سوم نظریه ذهن) کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم را افزایش می­ دهد. استلزام ­های نتایج به­ دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، آموزش نظریه ذهن، سطوح نظریه ذهن
متن کامل [PDF 778 kb]   (1653 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/4 | پذیرش: 1398/6/30 | انتشار: 1398/8/25
فهرست منابع
1. Ambridge, B., Bannard, C., & Jackson, G. H. Is grammar spared in autism spectrum disorder? Data from judgments of verb argument structure overgeneralization errors. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2015; 45(10), 3288-3296. [Link] [DOI:10.1007/s10803-015-2487-5]
2. Baron-Cohen, S., Bowen D. C., Holt, R. J., Allison, C., Auyeung, B., Lombardo M. V., et al. The "Reading the Mind in the Eyes" Test: Complete Absence of Typical Sex Difference in ~ 400 Men and Women with Autism. PLOS ONE. 2015; 10(8): e0136521. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0136521]
3. Devlin H. C., Zaki J., Ong, D C., & Gruber, J. Not as good as you think? Trait positive emotion is associated with increased self-reported empathy but decreased empathic performance. PLoS ONE. 2014; 9(10). [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0110470]
4. Mariano M., Pino M. C., Peretti S., Valenti M., & Mazza M. Understanding criminal behavior: Empathic impairment in criminal offenders. Social Neuroscience. 2016; doi:10.1080/1 7470919.2016.1179670. [Link]
5. Cavallo A., Koul A, Ansuini C, Capozzi, F, Becchio C. Decoding intentions from movement kinematics. Scientific Reports. 2016; 6(1):370-385. [Link] [DOI:10.1038/srep37036]
6. Semin GR. Communications language as an implementation device for cognition. European Journal of Social Psychology. 2000; 30(5): 545-612. [Link] https://doi.org/10.1002/1099-0992(200009/10)30:5<595::AID-EJSP23>3.0.CO;2-A [DOI:10.1002/1099-0992(200009/10)30:53.0.CO;2-A]
7. Boraston Z, Blakemore S, Chilvers R, Skuse D. Impaired sadness recognition is Linked to social interaction deficit in autism. Neuropsychologia. 2007; 45(7):1501‐1510. [Link] [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2006.11.010]
8. Huijnen CAGJ, Lexis MAS, Jansens R, de Witte LP. How to implement robots in interventions for children with autism? A co-creation study involving people with autism, parents and professionals. J Autism DevDisord. 2017;21(2): 1-18. [Link]
9. Astington J.W., Harris P.L., & Olson D.R. Developing theories of mind. 1988; New York: Cambridge University Press. [Link]
10. Carruthers P. Language, thought and consciousness: an essay in philosophical psychology.1998; 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press. [Link]
11. Baron Cohen S. Mind blindness: an essay on autism and theory of mind. 1995; Cambridge: MIT Press. [Link] [DOI:10.7551/mitpress/4635.001.0001]
12. Franco F., Itakura S., Pomorska K., Abramowski A., Nikaido K., & Dimitriou D. Can children with autism read emotions from the eyes? The eyes test revisited. Research in Developmental Disabilities - Journal. 2014; 3(5), 1015-1026. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2014.01.037]
13. Tager-Flusberg H. A psychological approach to understanding the social and language impairments in autism. Int Rev Psychiatry. 1999; 11(4): 325-34. [Link] [DOI:10.1080/09540269974203]
14. Demetriou A., Mouyi A., & Spanoudis G. The development of mental processing. Journal of Autism & developmental Disorder. 2010; 21, 254-268. [Link] [DOI:10.1002/9780470880166.hlsd001010]
15. Moore S. Asperger Syndrome and the Elementary School Experience. Shawnee Mission Kansas. Publishers cataloging-in Publication. 2002. (Provided by quality books, Inc). [Link]
16. Xin JF, Sutman FX. Smart board in teaching Social Stories to students with autism. Teaching Exceptional Children. 2011; 43(4): 18-24. [Link] [DOI:10.1177/004005991104300402]
17. Pino M C., Tempesta D., Catalucci A., Anselmi M., Nigri A., Iaria G., et al. Altered Cortico-Limbic Functional Connectivity During an Empathy Task in subjects with Post-Traumatic Stress Disorder. Journal Psychopathological Behaviour Assessment. 2016; doi:10.1007/s10862-016-9538-x. [Link] [DOI:10.1007/s10862-016-9538-x]
18. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-V, 5th edn. Arlington,VA: American Psychiatric Publishing. 2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
19. Folstein SE, Rosen-Sheidley B. Genetics of autism: complex etiology for a heterogeneous disorder. Nat Rev Genet. 2001; 2(12): 943-55. [Link] [DOI:10.1038/35103559]
20. Conti D, Di Nuovo S, Buono S, Trubia G Di Nuovo A. Use of robotics to stimulate imitation in children with Autism Spectrum Disorder: A pilot study in a clinical setting. 2015; 14(1):176-191. [Link] [DOI:10.1109/ROMAN.2015.7333589]
21. Volkmar FR, Pauls D. Autism. Lancet. 2003; 362(9390): 1133-41. [Link] [DOI:10.1016/S0140-6736(03)14471-6]
22. Baron-Cohen S, Wheelwright S. The empathy quotient: an investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. J Autism DevDisord. 2004; 34(2): 163-75. [Link] [DOI:10.1023/B:JADD.0000022607.19833.00]
23. Dunn W, Myles BS, Orr S. Sensory processing issues associated with Asperger syndrome: a preliminary investigation. American Journal of Occupational Therapy. 2002; 56(1):97-102. [Link] [DOI:10.5014/ajot.56.1.97]
24. Valle, A., Massaro, D., Castelli, I., and Marchetti, A. Theory of mind development in adolescence and early adulthood: the growing complexity of recursive thinking ability. Euro. J. Psychol. 2015; 11, 112-124. doi: 10.5964/ejop.v11i1.829 [Link] [DOI:10.5964/ejop.v11i1.829]
25. Baron-Cohen S. The extreme male brain theory of autism. Trends in Cognitive Sciences. 2002; 6(6):248-54. [Link] [DOI:10.1016/S1364-6613(02)01904-6]
26. Robins B, Dautenhahn K. Tactile Interactions with a Humanoid Robot: Novel Play Scenario Implementations with Children with Autism. International Journal of Social Robotics. 2014; 11(1):160-175. [Link]
27. Baron‐Cohen S, Golan O, Ashwin E. Can emotion recognition ne taught to children with autism spectrum conditions? Philosophical transactions of the Royal Society, Biological Sciences. 2009; 364(1535): 3567‐3574. [Link] [DOI:10.1098/rstb.2009.0191]
28. Baron-Cohen S, Leslie AM, Frith U. Does the autistic child have a "theory of mind"? Cognition. 1985; 21(1): 37-46. [Link] [DOI:10.1016/0010-0277(85)90022-8]
29. Klin A, Jones W, Schultz R, Volkmar F. The enactive mind, or from actions to cognition: lessons from autism. Philosophical Transactions B. 2003; 358(1430):345-60. [Link] [DOI:10.1098/rstb.2002.1202]
30. Allen B, Timmer S, Urquiza A. Parent-Child Interaction Therapy for sexual concerns of maltreated children: A preliminary investigation. Child Abuse and Neglect. 2016; 56(3): 80-88. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2016.04.008]
31. Fisher N, Happé F, Dunn J. The relationship between vocabulary, grammar, and false belief task performance in children with autistic spectrum disorders and children with moderate learning difficulties. J Child Psychol Psychiatry. 2005;46(4):409-19. 17. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2004.00371.x]
32. Gevers C, Clifford P, Mager M, Boer F. Brief report: a theory-of-mind-based social cognition training program for school-aged children with pervasive developmental disorders: an open study of its effectiveness. J Autism DevDisord.2006; 36(4):567-71. [Link] [DOI:10.1007/s10803-006-0095-0]
33. Begum M, Serna RW, Yanco HA. Are robots ready to deliver autism interventions? A comprehensive review. Int J Soc Robot. 2016; 8(4): 157-181. [Link] [DOI:10.1007/s12369-016-0346-y]
34. Nieter L, Thornberry T, Brestan-Knight E. The effectiveness of group parent-child interaction therapy with community families. Journal of Child and Family Studies. 2013; 22(4): 490-501. [Link] [DOI:10.1007/s10826-012-9601-5]
35. Seyfi R, Salehi Omran E, Panahandeh Vanesfaghi K. Effectiveness theory of mind on the promotion of the theory of mind of children with high-functioning autism. Journal of Empowering Children, Vol. 6, No. 2 (14), Summer 2015, 1-8. [Link]
36. AdibSareshki, Narges; Pourmohammad Reza Tajrishi, Masoomeh; AbdollahZadeh Rafi, Mehdi. The Effect of Teaching Theory of Mind on Improving Adaptive Behavior of Mentally Retarded Students. Research project of University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. 2010. [Persian] [Link]
37. Ghamarani O, Alborz E. The validity and reliability test" theory of mind in a group of students with mental retardation and normal city. Journal of Psychology. 2006; 10: 199-181. [Persian] [Link]
38. Hale, C.M., & Tager-Flusberg, H. (2003). The influence of language on theory of mind: a train study. Development science, 3, 346-359. [Link] [DOI:10.1111/1467-7687.00289]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها