1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 2- گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده: (4308 مشاهده)
زمینه و هدف: با آشنا کردن کودکان با اصول اخلاقی و متعهد شدن آنها به این اصول، میتوان به داشتن جامعهای بالنده، پویا و اخلاق مدار امیدوار بود. با توجه به اهمیت تحول اخلاقی کودکان در جامعه و همچنین علاقهی وافر آنها به مقولهی قصهگویی، هدف پژوهش حاضربررسی تأثیر قصهگویی بر هوشاخلاقی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دختر کلاس اول ابتدایی بود. روش: روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی همراه با پیشآزمون – پسآزمون بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر 7 ساله کلاس اول ابتدایی در مناطق 2 و17 شهر تهران در سال 1395 بود. نمونه گیری در مناطق آموزشی به صورت تصادفی و در بین مدارس و کلاسهای مورد نظر به صورت هدفمند انجام شد. در مجموع 108 دانشآموز انتخاب وتعداد 54 نفر آنها به مدت 9 هفته، و هر هفته 45 دقیقه تحت آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهی هوش اخلاقی بوربا ( درنجفی شیرازی، 1393) استفاده شد که توسط معلم دانشآموزان کامل شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها:یافته های پژوهش نشان داد که قصه گویی منجر به افزایش هوش اخلاقی و همه ی مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی کلاس اول ابتدایی شده است (01/0 >p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان استنباط کرد که قصهگویی با انتقال پیام های اخلاقی در قالب نتیجه داستان به کودکان به تدریج باعث افزایش هوش اخلاقی در کودکان میشود.