[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 66-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی دانش آموزان پسر کم توانی ذهنی
گیتا مولّلی1 ، روح الله براتی2 ، محمد طاهری* 2
1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
چکیده:   (6888 مشاهده)

زمینه و هدف: کم ­توانی ­­ذهنی می­­­ تواند منجر به مشکلات رفتاری مختلفی از جمله پرخاشگری شود. مطالعات بسیاری نشان داده­ اند که آموزش مهارتهای اجتماعی منجر به رفتارهای مثبت در کودک می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی در دانش­ آموزان پسر کم ­توان ذهنی انجام شد.

روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش ­آزمون ـ پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر کمتوان ذهنی شهر لردگان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 90-89  بودند که به صورت تصادفی خوشه ­ای 30 دانش ­آموز از جامعه مذکور انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه پرخاشگری کودکان کمتوان ذهنی (قزلسفلو، بهرامی و داورمنش، 1387) بود. آموزش مهارتهای اجتماعی طی 11 جلسه 60 دقیقه­ای و در هر هفته دو جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. آزمودنی­ های هر دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش­ آزمون و پس ­آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند.برای تحلیل داده ­ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.

یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد که آموزش گروهی مهارت­ های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کل (05/0P<)، پرخاشگری کلامی به خود (05/0P<)، کلامی به غیرخود (05/0 P<)، غیرکلامی به خود (05/0P<) و غیر­کلامی به غیرخود (05/0P<) دانش ­آموزان پسر کمتوان ذهنی مؤثر است.

نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که دانش ­آموزان کم ­توان ذهنی با یادگیری مهارت­ های اجتماعی در رویارویی با موقعیت­ های مختلف ، از راهبردهای پرخاشگرانه کمتری استفاده می­کنند.

واژه‌های کلیدی: کم توانی ذهنی، مهارت های اجتماعی، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری غیرکلامی
متن کامل [PDF 599 kb]   (2835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/20 | پذیرش: 1393/10/8 | انتشار: 1393/11/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movallali G, Barati R, Taheri M. Efficacy of Social Skills Training on the Reduction of Verbal and Nonverbal Aggression in Male Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :57-66
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-31-fa.html

مولّلی گیتا، براتی روح الله، طاهری محمد. اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی دانش آموزان پسر کم توانی ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :57-66

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-31-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645