:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 147-135 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرمایه روان شناختی و شادزیستی دانش آموزان
امیر یکانی زاد* 1، غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی2 ، اکبر سلیمان نژاد3
1- دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (3530 مشاهده)
زمینه و هدف: ازآن جایی‌که یکی از عوامل مؤثر در تأمین آرامش و امنیت روانی، داشتن افکاری مثبت است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سرمایه روان‌شناختی و شادزیستی دانش­ آموزان ابتدایی انجام ‌شده است.
روش: روش پـژوهش، آزمایشـی بـا طـرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پسر دوره ششم ابتدایی شـهر خوی در سال تحصیلی 1396- 1395 بود. نمونه آماری، تعداد 40 نفر از جامعه مذکور بودند که به شیوه تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع­آوری داده­ ها در این پژوهش از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی (لوتاتز، یوسف و اولیوا، 2007) و پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (آرجیل و لو، 1989) استفاده شد. برنامه مداخله­ای مثبت­ اندیشی به‌صورت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه آزمایش، آموزش داده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده ­های این پژوهش نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی توانسته است سرمایه روان‌شناختی و شادزیستی کودکان را افزایش دهد و افراد موردمطالعه در گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون به‌طور معناداری، سرمایه روان‌شناختی و شاد زیستی بیشتری داشتند (0/005P <).
نتیجه‌گیری: درمجموع، نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی در افزایش سرمایه روان‌شناختی و شادزیستی کودکان را تأیید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مثبت اندیشی، سرمایه روان‌شناختی، شادزیستی
متن کامل [PDF 1099 kb]   (1641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/27 | پذیرش: 1397/8/28 | انتشار: 1397/12/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها