:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 130-119 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه افراد راست برتر و چپ برتر از لحاظ سطح خودپنداشت، اضطراب، و تکلیف حرکتی (چالاکی دست)
مصطفی عسگری* 1، عباس بخشی پور2 ، زینب خانجانی2
1- گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علومتربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (3549 مشاهده)
زمینه و هدف: برتری جانبی ازموضوعات بحثبرانگیزی استکه به جانبیشدن یا تخصیص نیمکرههای مغز به فعالیتهای خاص مربوط میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دانش ­آموزان راستبرتر و چپبرتر از لحاظ خودپنداشت، اضطراب، و چالاکی دست انجام شد.
روش: پژوهشحاضر از نوع علّی- مقایسهای است. جامعهآماری شامل تمامی‌‌ دانشآموزان دختر و پسر سنین 9 تا14 سال شهرستان تبریز در سال 1395 بود که بعد از شناسایی مدارس منتخب، تعداد 30 دانشآموز چپبرتر و 30 دانشآموز راستبرتر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دستبرتری چاپمن و چاپمن (1987)، خودپنداشتکودکان پیرز و هریس (1969)، اضطراب بک (1988) و آزمون حرکتی پردیو پگ بورد (تیفین و آشر، 1948) بودند. برای تحلیل دادهها ازآزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصله تفاوت معنیداری را در مورد مؤلفههای خودپنداشت و اضطراب در بین دوگروه راستبرتر و چپبرتر نشان داد (05/0>P اما در ارتباط با تکلیف حرکتی (چالاکیدست) تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0<P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان استنباط کرد  بین دانش­آموزان راستبرتر و چپبرتر در ابعاد هیجانی، رفتاری و حرکتی‌‌ تفاوتهایی وجود دارد که باید مورد توجه خانواده­ها و روان­شناسان کودک قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: راست برتر، چپ برتر، خودپنداشت، اضطراب، چالاکی دست
متن کامل [PDF 1792 kb]   (1167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1397/1/16 | انتشار: 1397/6/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها