زمینه و هدف: تنظم هیجانی یکی از مهمترین مهارت های ضروری در تضمین سلامت روانی است. پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر سبک های مقابله ای دانش آموزان دختر ابتدایی انجام شد.
روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. 24 نفر از دانش آموزان دختر دوره پنجم ابتدایی شهر قزوین که کمترین نمره در پرسشنامه رفتارهای کنار آمدن کودکان را کسب نمودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12نفر) و کنترل (12نفر) جایدهی شدند و به پرسشنامه رفتارهای کنار آمدن کودکان (هرنادز، 2008) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 40 دقیقه ای تنظیم هیجانی را آموزش دیدند در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس یک متغییری نشان داد آموزش تنظیم هیجانی موجب افزایش معنادار در میانگین نمرات سبک مقابله کنار آمدن با مشکل (P=0/001) و سبک مقابله انحراف از مشکل (P=0/05) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید، ولی میانگین سبک کنار آمدن ویرانگر گروه آزمایش (P=0/15) تفاوت معناداری با گروه کنترل نشان نداد.
نتیجه گیری: بنابراین با توجه به یافته های این پژوهش میتوان گفت که دانش آموزان با کسب چنین مهارت هایی، موقعیت های تنیدگیزا را کمتر تهدیدکننده ارزیابی کنند و از سبک مقابله ای مناسبی استفاده کنند.