[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 241-260 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای اثربخشی مداخله توانبخشی ‌شناختی با تمرینات ورزشی ایروبیک بر شناخت کودکان دیرآموز
کبری اباذری قره‌ بلاغ، ناهید محمدی درویش بقال
دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (539 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان دیرآموز، دارای مشکلاتی در مؤلفه ‏های شناختی (حافظه و توجه) هستند و قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل همانند همسالان خود نیستند. آشنایی با روش ­ها و وسایلی که بر مغز تأثیر‏گذار بوده و باعث افزایش شناخت میشوند، اکنون دغدغه اصلی متخصصان است. این پژوهش به‌منظور بررسی مقایسه ‏ای اثربخشی مداخله شناختی و تمرینات ورزشی ایروبیک بر شناخت کودکان دیرآموز انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه ‏آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس ‏آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش شامل تمامی 36 دانش­ آموز دیرآموز مقطع ابتدایی شهرستان اسلام‏شهر (تهران) در سال 1396 بود که از طریق نمونه‏ گیری در دسترس انتخاب شدند. این نمونه به 3 گروه توانبخشی ‏شناختی، گروه ورزشی ایروبیک، و گروه گواه (12 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. مداخلات به مدت 2 ماه به‌طور هفتگی 3 بار در هر هفته، در هر جلسه 50 تا 60 دقیقه ارائه شدند. در نهایت پس‏آزمون از هر 3 گروه به‌منظور بررسی اثربخشی مداخلات انجام شد. در این پژوهش برای سنجش هوش و ویژگی‏ های شناختی دانش ‏آموزان از آزمون هوش استانفوردبینه (2003) استفاده شد. برای تحلیل داده ­های به­دست آمده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته ‏ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که بین 3 گروه در مؤلفه حافظه فعال بینائی، تفاوت معنی‏داری وجود دارد (0/027=P، 2/737=F، 0/273=لامبدای دیلکز). همچنین بین دو گروه توانبخشی و گروه ایروبیک در میزان متغیرهای شناختی (حافظه فعال کلامی و غیرکلامی و پردازش دیداری فضایی کلامی و غیرکلامی) پس از ارائه مداخله، تفاوت وجود ندارد ولی گروه توانبخشی تفاوت معنی‏‏ داری در مقیاس حافظه فعال غیرکلامی (حافظه بینائی) با گروه گواه (0/014P=) دارند؛ بدین معنا که هر دو گروه توانبخشی و ایروبیک عملکرد خوبی بعد از ارائه مداخله دست یافتند ولی گروه توانبخشی‏ شناختی نسبت به گروه ایروبیک عملکرد بهتری داشتند.
نتیجه‏ گیری: به دلیل اینکه تمرینات توانبخشی‏ شناختی بر افزایش حافظه فعال تمرکز داشته، بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش می‏توان از بسته درمانی توانبخشی‏ شناختی برای افزایش حافظه فعال بینائی کودکان دیرآموز در مدارس و مراکز توابخشی به‌منظور بهبود وضعیت درسی این دانش ‏آموزان استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: ایروبیک، بینائی، شناخت، توانبخشی‌ شناختی، کودکان دیرآموز
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۸
فهرست منابع
1. Afrooz GA. Psychology & rehabilitation of Down syndrome children. 5th Edition. Tehran: University of Tehran press; 2010, p: 26. [Persian]
2. Szumski G, Firkowska-Mankiewicz A, Lebuda I, Karwowski M. Predictors of success and quality of life in people with borderline intelligence: The special school label, personal and social resources. J Appl Res Intellect Disabil. 2018; 31(6): 1021-1031. [Link] [DOI:10.1111/jar.12458]
3. Khoshou'ei M-S, Mirlohi F-S. Slow-learner student, verbal and nonverbal intelligence, Wechsler, Leiter, Goodenough. Archives of Rehabilitation. 2014; 15(1): 37-44. [Persian]. [Link]
4. Di Blasi FD, Buono S, Cantagallo C, Di Filippo G, Zoccolotti P. Reading skills in children with mild to borderline intellectual disability: a cross-sectional study on second to eighth graders. J Intellect Disabil Res. 2019; 63(8): 1023-1040. [Link] [DOI:10.1111/jir.12620]
5. Stefanelli S, Alloway TP. Mathematical skills and working memory profile of children with borderline intellectual functioning. J Intellect Disabil. 2018; 1744629518821251. [Link] [DOI:10.1177/1744629518821251]
6. Hillman CH, Erickson KI, Kramer AF. Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition. Nat Rev Neurosci. 2008; 9(1): 58-65. [Link] [DOI:10.1038/nrn2298]
7. Sibley BA, Etnier JL. The relationship between physical activity and cognition in children: a meta-analysis. Pediatr Exerc Sci. 2003; 15(3): 243-256. [Link] [DOI:10.1123/pes.15.3.243]
8. Taras H. Physical activity and student performance at school. J Sch Health. 2005; 75(6): 214-218. [Link] [DOI:10.1111/j.1746-1561.2005.00026.x]
9. Smith PJ, Blumenthal JA, Hoffman BM, Cooper H, Strauman TA, Welsh-Bohmer K, et al. Aerobic exercise and neurocognitive performance: a meta-analytic review of randomized controlled trials. Psychosom Med. 2010; 72(3): 239-252. [Link] [DOI:10.1097/PSY.0b013e3181d14633]
10. Bartlo P, Klein PJ. Physical activity benefits and needs in adults with intellectual disabilities: systematic review of the literature. Am J Intellect Dev Disabil. 2011; 116(3): 220-232. [Link] [DOI:10.1352/1944-7558-116.3.220]
11. Davis CL, Tomporowski PD, Boyle CA, Waller JL, Miller PH, Naglieri JA, et al. Effects of aerobic exercise on overweight children's cognitive functioning: a randomized controlled trial. Res Q Exerc Sport. 2007; 78(5): 510-519. [Link] [DOI:10.5641/193250307X13082512817660]
12. Lezak MD, Howieson DB, Loring DW, Hannay HJ, Fischer JS. Neuropsychological assessment, 4th ed. New York, NY, US: Oxford University Press; 2004. [Link]
13. Tandon PS, Tovar A, Jayasuriya AT, Welker E, Schober DJ, Copeland K, et al. The relationship between physical activity and diet and young children's cognitive development: A systematic review. Prev Med Rep. 2016; 3: 379-390. [Link] [DOI:10.1016/j.pmedr.2016.04.003]
14. Lees C, Hopkins J. Effect of aerobic exercise on cognition, academic achievement, and psychosocial function in children: a systematic review of randomized control trials. Prev Chronic Dis. 2013; 10: E174. [Link] [DOI:10.5888/pcd10.130010]
15. Welk GJ, Jackson AW, Morrow JR, Haskell WH, Meredith MD, Cooper KH. The association of health-related fitness with indicators of academic performance in Texas schools. Res Q Exerc Sport. 2010; 81(3 Suppl): S16-23. [Link] [DOI:10.1080/02701367.2010.10599690]
16. Fedewa AL, Ahn S. The effects of physical activity and physical fitness on children's achievement and cognitive outcomes: a meta-analysis. Res Q Exerc Sport. 2011; 82(3): 521-535. [Link] [DOI:10.1080/02701367.2011.10599785]
17. Tomporowski PD, Davis CL, Miller PH, Naglieri JA. Exercise and children's intelligence, cognition, and academic achievement. Educ Psychol Rev. 2008; 20(2): 111-131. [Link] [DOI:10.1007/s10648-007-9057-0]
18. Zheng G, Zhou W, Xia R, Tao J, Chen L. Aerobic exercises for cognition rehabilitation following stroke: a systematic review. J Stroke Cerebrovasc Dis. 2016; 25(11): 2780-2789. [Link] [DOI:10.1016/j.jstrokecerebrovasdis.2016.07.035]
19. Singh A, Uijtdewilligen L, Twisk JWR, van Mechelen W, Chinapaw MJM. Physical activity and performance at school: a systematic review of the literature including a methodological quality assessment. Arch Pediatr Adolesc Med. 2012; 166(1): 49-55. [Link] [DOI:10.1001/archpediatrics.2011.716]
20. Kourakli M, Altanis I, Retalis S, Boloudakis M, Zbainos D, Antonopoulou K. Towards the improvement of the cognitive, motoric and academic skills of students with special educational needs using Kinect learning games. Int J Child Comput Interact. 2017; 11: 28-39. [Link] [DOI:10.1016/j.ijcci.2016.10.009]
21. Burdette JH, Laurienti PJ, Espeland MA, Morgan A, Telesford Q, Vechlekar CD, et al. Using network science to evaluate exercise-associated brain changes in older adults. Front Aging Neurosci. 2010; 2: 23. [Link] [DOI:10.3389/fnagi.2010.00023]
22. Cornish K, Cole V, Longhi E, Karmiloff-Smith A, Scerif G. Mapping developmental trajectories of attention and working memory in fragile X syndrome: developmental freeze or developmental change? Dev Psychopathol. 2013; 25(2): 365-376. [Link] [DOI:10.1017/S0954579412001113]
23. Chaddock-Heyman L, Erickson KI, Holtrop JL, Voss MW, Pontifex MB, Raine LB, et al. Aerobic fitness is associated with greater white matter integrity in children. Front Hum Neurosci. 2014; 8: 584. [Link] [DOI:10.3389/fnhum.2014.00584]
24. Eriksson J, Kalpouzos G, Nyberg L. Rewiring the brain with repeated retrieval: a parametric fMRI study of the testing effect. Neurosci Lett. 2011; 505(1): 36-40. [Link] [DOI:10.1016/j.neulet.2011.08.061]
25. Hartman E, Smith J, Houwen S, Visscher C. Skill-related physical fitness versus aerobic fitness as a predictor of executive functioning in children with intellectual disabilities or borderline intellectual functioning. Res Dev Disabil. 2017; 64: 1-11. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2017.03.001]
26. Hötting K, Röder B. Beneficial effects of physical exercise on neuroplasticity and cognition. Neurosci Biobehav Rev. 2013; 37(9 Pt B): 2243-2257. [Link] [DOI:10.1016/j.neubiorev.2013.04.005]
27. Rasberry CN, Lee SM, Robin L, Laris BA, Russell LA, Coyle KK, et al. The association between school-based physical activity, including physical education, and academic performance: a systematic review of the literature. Prev Med. 2011; 52(Suppl 1): S10-20. [Link] [DOI:10.1016/j.ypmed.2011.01.027]
28. Tomporowski PD, McCullick B, Pendleton DM, Pesce C. Exercise and children's cognition: The role of exercise characteristics and a place for metacognition. J Sport Health Sci. 2015; 4(1): 47-55. [Link] [DOI:10.1016/j.jshs.2014.09.003]
29. Golubović Š, Maksimović J, Golubović B, Glumbić N. Effects of exercise on physical fitness in children with intellectual disability. Res Dev Disabil. 2012; 33(2): 608-614. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2011.11.003]
30. Klingberg T. Training and plasticity of working memory. Trends Cogn Sci (Regul Ed). 2010; 14(7): 317-324. [Link] [DOI:10.1016/j.tics.2010.05.002]
31. Söderqvist S, Nutley SB, Ottersen J, Grill KM, Klingberg T. Computerized training of non-verbal reasoning and working memory in children with intellectual disability. Front Hum Neurosci. 2012; 6: 271. [Link] [DOI:10.3389/fnhum.2012.00271]
32. Van der Molen MJ, Van Luit JEH, Jongmans MJ, Van der Molen MW. Memory profiles in children with mild intellectual disabilities: strengths and weaknesses. Res Dev Disabil. 2009; 30(6): 1237-1247. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2009.04.005]
33. Alloway TP, Alloway RG. Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. J Exp Child Psychol. 2010; 106(1): 20-29. [Link] [DOI:10.1016/j.jecp.2009.11.003]
34. Bull R, Scerif G. Executive functioning as a predictor of children's mathematics ability: inhibition, switching, and working memory. Dev Neuropsychol. 2001; 19(3): 273-393. [Link] [DOI:10.1207/S15326942DN1903_3]
35. Maehler C, Schuchardt K. The importance of working memory for school achievement in primary school children with intellectual or learning disabilities. Res Dev Disabil. 2016; 58: 1-8. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2016.08.007]
36. Dahlin KIE. Effects of working memory training on reading in children with special needs. Read Writ. 2011; 24(4): 479-491. [Link] [DOI:10.1007/s11145-010-9238-y]
37. Shokoohi-Yekta M, Lotfi S, Rostami R, Arjmandnia AA, Motamed-Yeganeh N, Sharifi A. The effectiveness of computerized cognitive training on the working memory performance of children with dyslexia. Bimonthly Audiology - Tehran University of Medical Sciences. 2014; 23(3): 46-56. [Persian]. [Link]
38. Borella E, Carretti B, Riboldi F, De Beni R. Working memory training in older adults: evidence of transfer and maintenance effects. Psychol Aging. 2010; 25(4): 767-778. [Link] [DOI:10.1037/a0020683]
39. Poloczek S, Büttner G, Hasselhorn M. Phonological short-term memory impairment and the word length effect in children with intellectual disabilities. Res Dev Disabil. 2014; 35(2): 455-462. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2013.11.025]
40. Kafadar H, Akıncı Z, Çakır B. Effects of the IQ up cognitive development method on the cognitive development of 10- to 12-year-old children. Procedia Soc Behav Sci. 2015; 174: 3243-3253. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.989]
41. Van der Molen MJ, Van Luit JEH, Van der Molen MW, Klugkist I, Jongmans MJ. Effectiveness of a computerised working memory training in adolescents with mild to borderline intellectual disabilities. J Intellect Disabil Res. 2010; 54(5): 433-447. [Link] [DOI:10.1111/j.1365-2788.2010.01285.x]
42. Redick TS, Shipstead Z, Harrison TL, Hicks KL, Fried DE, Hambrick DZ, et al. No evidence of intelligence improvement after working memory training: a randomized, placebo-controlled study. J Exp Psychol Gen. 2013; 142(2): 359-379. [Link] [DOI:10.1037/a0029082]
43. Farid F, Kamkary K, Safarinia M, Afroz S. The comparison of diagnostic validity of new version of tehran- stanford binet intelligence scales (TSB-5) and wechsler intelligence scales for children- fourth edition (WISC-4) in children with learning disability. Journal of Learning Disabilities. 2015; 4(2): 70-83. [Persian]. [Link]
44. Shiri Aminloo M ‎, Kamkary K, Shokrzadeh S. The concurrent validity of the new version of the Tehran-Stanford-Binet ‎intelligence scale with the Wechsler intelligence scale for children-revised. Exceptional Education Journal. 2013; 7(120): 50-61. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abazari Gharebelagh K, Mohammadi Darvish Baghal N. A Comparative Study of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Intervention with Aerobic Exercises on the Cognition of Slow Learner Children. jcmh. 2019; 6 (3) :241-260
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-357-fa.html

اباذری قره‌ بلاغ کبری، محمدی درویش بقال ناهید. بررسی مقایسه‌ای اثربخشی مداخله توانبخشی ‌شناختی با تمرینات ورزشی ایروبیک بر شناخت کودکان دیرآموز. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :241-260

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-357-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006