[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 34-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای درک مطلب بر پیشرفت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی
حدیثه خوشحال* 1، عباسعلی حسین خانزاده ، اکرم پرند
چکیده:   (4933 مشاهده)

زمینه و هدف: ناتوانی­ های یادگیری مهم­ترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی محسوب می­شوند و تقریبا 6 درصد از دانشآموزان مدارس عمومی با یک نوع ناتوانی یادگیری شناسایی میشوند. بین سال های 1991 تا 2000، در تشخیص ناتوانی یادگیری، حدود 5/28 درصد افزایش وجود داشته است. با توجه به اهمیت پیشگیری اولیه و مداخله زودهنگام در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای درک مطلب (آموزش دوجانبه) بر پیشرفت خواندن دانش ­آموزان مبتلا به نارساخوانی انجام شد.

روش: طرح پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانش ­آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 که در مراکز اختلال­ های یادگیری، خدمات آموزشی و درمانی را دریافت می­کردند با توجه به شرایط ورود به پژوهش بر اساس روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برنامه آموزش راهبردهای درک مطلب، در طی 8 جلسه 45 دقیقه­ ای به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که گروه کنترل، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند.

یافته­ ها:  نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پس­ آزمون پیشرفت خواندن گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است (01/0> P).

نتیجه ­گیری: آموزش راهبردهای درک مطلب با افزایش درک خواندن می­تواند به عنوان یک برنامه آموزشی کارآمد در جهت حل مشکلات دانش ­آموزان نارساخوان، مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای درک مطلب، آموزش دوجانبه، نارساخوانی
متن کامل [PDF 651 kb]   (1943 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/12 | پذیرش: 1394/2/5 | انتشار: 1394/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshhal H, Hossein Khanzadeh A A, Parand A. Efficacy of Reading Comprehension Strategy Training on Reading Achievement among Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2015; 2 (1) :21-34
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-36-fa.html

خوشحال حدیثه، حسین خانزاده عباسعلی، پرند اکرم. اثربخشی آموزش راهبردهای درک مطلب بر پیشرفت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (1) :21-34

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-36-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645