[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 91-80 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری حل مسئله
اکبر جلیلی1 ، مسعود حجازی* 1، غلامحسین انتصار فومنی2 ، ذکراله مروتی3
1- گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان
2- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان
چکیده:   (4004 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یک عنصر چند بعدی است و به گونه‌ای ظریف به فراشناخت و حل مسئله مربوط است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری حل مسئله است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش ­آموزان مقطع متوسطه شهر خرم­ دره در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 300  نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای فراشناخت ولز (1997)، حل مسئله هپنر (1987) و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها با معادلات ساختاری با استفاده از نرم­ افزارهای اس­پی­اس‌ا­س نسخه 18 و ایموس نسخه 20 انجام شد.
یافته­ ها: براساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نتایج نشان داد بین فراشناخت با حل مسئله (0/001 p)، فراشناخت با عملکرد تحصیلی (0/001 p)، و حل مسئله با عملکرد تحصیلی (0/003 p) رابطه وجود دارد.
نتیجه ­گیری: استفاده از مهارت حل مسئله و فراشناخت موجب رشد معنادار یادگیری در دانش‌آموزان می‌شود بنابراین می­توان با تقویت باورهای فراشناختی و مهارت حل مسئله، ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانش‌‌آموزان، زمینه شناخت دقیق ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و کاستی‌ها بدست خودشان فراهم شود.  
واژه‌های کلیدی: فراشناخت، عملکرد تحصیلی، حل مسئله
متن کامل [PDF 1400 kb]   (2818 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/5 | پذیرش: 1396/11/21 | انتشار: 1397/4/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalili A, Hejazi M, Entesar Foumani G, Morovati Z. The Relationship between Meta-Cognition and Academic Performance with Mediation Role of Problem Solving. J Child Ment Health 2018; 5 (1) :80-91
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-379-fa.html

جلیلی اکبر، حجازی مسعود، انتصار فومنی غلامحسین، مروتی ذکراله. رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری حل مسئله. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :80-91

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-379-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645