زمینه و هدف: خواندن یکی از اساسی ترین مهارت های مورد نیاز در عصر حاضر است. بدیهی است که بروز اختلال در آن می تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش آموزشی دیویس بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر مبتلا به نارساخوانی انجام شد.
روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونهای شامل 30 دانش آموز نارساخوان پسر پایه سوم ابتدائی شهر رشت به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایدهیه شدند. ابزارهای مورد استفاده، چک لیست شناسایی کودکان نارساخوان، فرم تاریخچه موردی (کریمی 1383)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) بود. روش دیویس (مشاوره موقعیتیابی و تسلط بر نماد) در 16 جلسه 30 دقیقه ای به صورت انفرادی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که روش آموزشی دیویس بر عملکرد حیطه های مختلف خواندن دانش آموزان نارساخوان تاثیر مثبت دارد (01/0> p).
نتیجه گیری: استفاده از روشهای آموزشی- ترمیمی اثرات مطلوبی بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان دارد. نتایج به دست آمده تلویحات مهمی برای معلمان این دانش آموزان دارد که در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Khodamehri F, Kafi Masule S M, Khosrov Javid M, Fallahi M. Efficacy of Davis Dyslexia Correction Program on Rereading Performance of male students with Dyslexia. J Child Ment Health 2015; 2 (1) :35-47 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-39-fa.html
خدامهری فاطمه، کافی ماسوله سیدموسی، خسروجاوید مهناز، فلاحی مهناز. اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر مبتلا به نارساخوانی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (1) :35-47