[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 47-35 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر مبتلا به نارساخوانی
فاطمه خدامهری* 1، سیدموسی کافی ماسوله ، مهناز خسروجاوید ، مهناز فلاحی
چکیده:   (5926 مشاهده)

زمینه و هدف: خواندن یکی از اساسی ­ترین مهارت­ های مورد نیاز در عصر حاضر است. بدیهی است که بروز اختلال در آن می­ تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش آموزشی دیویس بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر مبتلا به نارساخوانی انجام شد.

روش: این پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. نمونه­ای شامل 30 دانش ­آموز نارساخوان پسر پایه سوم ابتدائی شهر رشت به شیوه نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای چندمرحله ­ای انتخاب و به شیوه­ تصادفی در  گروه­های آزمایش و کنترل جایدهیه شدند. ابزارهای مورد استفاده، چک لیست شناسایی کودکان نارساخوان، فرم تاریخچه موردی (کریمی 1383)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) بود. روش دیویس (مشاوره موقعیت­یابی و تسلط بر نماد) در 16 جلسه 30 دقیقه ­ای به صورت انفرادی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت.

یافته ­ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که روش آموزشی دیویس بر عملکرد حیطه ­های مختلف خواندن دانش ­آموزان نارساخوان تاثیر مثبت دارد (01/0> p).

نتیجه­ گیری: استفاده از روش­های آموزشی- ترمیمی اثرات مطلوبی بر عملکرد خواندن دانش ­آموزان نارساخوان دارد. نتایج به دست آمده تلویحات مهمی برای معلمان این دانش­ آموزان دارد که در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: روش دیویس، دانش آموز نارساخوان، عملکرد خواندن
متن کامل [PDF 728 kb]   (2761 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/12 | پذیرش: 1393/12/19 | انتشار: 1394/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodamehri F, Kafi Masule S M, Khosrov Javid M, Fallahi M. Efficacy of Davis Dyslexia Correction Program on Rereading Performance of male students with Dyslexia. J Child Ment Health 2015; 2 (1) :35-47
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-39-fa.html

خدامهری فاطمه، کافی ماسوله سیدموسی، خسروجاوید مهناز، فلاحی مهناز. اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر مبتلا به نارساخوانی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (1) :35-47

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( دوره دوم شماره اول بهار 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645