:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 222-211 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و بررسی روایی پرسشنامه سوءرفتار و غفلت آموزشی (فرم دانش‌آموز)
طاهره نوع پرورقره باغ1 ، علی زینالی* 2
1- واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده:   (2839 مشاهده)
زمینه و هدف: سوءرفتار و غفلت آموزشی، سازه‌های مطرح‌شده جدید در متون علمی هستند که نبود ابزار معتبر برای اندازه‌گیری آنها، مطالعه این حوزه مهم روان‌شناسی را با مشکلاتی مواجه کرده است. پژوهش حاضر با هدف ساخت و تعیین روایی پرسشنامه سوءرفتار و غفلت آموزشی (فرم دانش‌آموز) انجام شد.
روش: این پژوهش، توصیفی است که جامعه آماری آن شامل تمامی دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند و تعداد 386 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند و به گویه­ های پرسشنامه طراحی شده برای سوءرفتار و غفلت آموزشی، پاسخ دادند.
یافته ­ها:  نتایج بررسی روایی ابزار با روش تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل سوءرفتار آموزشی و غفلت آموزشی را تأیید کرد و مقادیر بارهای عاملی و شاخص‌های برازش نیز در مدل تحلیل عاملی اکتشافی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین اعتبار این پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب برای دو عامل پرسشنامه، 91/0 و 92/0 محاسبه شد که بسیار مطلوب و قابل پذیرش است.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی سوءرفتار و غفلت آموزشی به‌ویژه در دانش‌آموزان ابتدایی، می‌توان نتیجه گرفت که پرسشنامه­ ساخته شده، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی این حیطه در دانش‌آموزان ابتدایی است.
 
واژه‌های کلیدی: سوءرفتار آموزشی، غفلت آموزشی، روایی، اعتبار
متن کامل [PDF 702 kb]   (1747 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/25 | پذیرش: 1397/2/23 | انتشار: 1398/3/11



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها