:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 59-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی درمانی کودک محور بر احساس خودکارآمدپنداری در تعاملات بین فردی دانش آموزان مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای
عباسعلی حسین خانزاده*
دانشگاه گیلان
چکیده:   (6262 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت تعاملات بین­ فردی در تحول اجتماعی دوران کودکی، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی­ درمانی کودک­ محور بر احساس خودکارآمدپنداری در تعاملات بین­ فردی دانش ­آموزان مبتلا به نشانه ­های اختلال نافرمانی مقابله­ ای بود.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به نافرمانی مقابله ­ای مراجع­ کننده به مراکز روان‌پزشکی و روان‌شناختی شهر رشت در بازه زمانی شش ماه اول سال 1396 بود که از میان آنها 30 کودک از طریق نمونه‌گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس درجه ­بندی اختلال نافرمانی مقابله ­ای (هومرسن و همکاران، 2006)، مصاحبه بالینی ساختاریافته (انجمن روان­پزشکی آمریکا، 2013)، و مقیاس خودکارآمدی کودکان در روابط بین‌فردی با همسالان (ویلر و لد، 1982) استفاده شد. مداخله آموزشی بازی­ درمانی برای گروه آزمایش در 10 جلسه 60 دقیقه ­ای با فاصله 3 روز بین جلسات ارائه شد، در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند.
یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک­ متغیری یک راهه نشان داد که بازی­ درمانی کودک­ محور موجب افزایش خودکارآمدپنداری کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای در سطح کل و در موقعیت با تعارض در تعاملات بین­ فردی می‌گردد.
نتیجه­ گیری: بازی­ درمانی با شیوه­ای متناسب با سطح تحول کودکان به­ طور عینی و ملموس، تجربه مهارت­ آموزی را برای آنها فراهم می­ کند و این تمرین عملی به­ طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بهبود خودکارآمدپنداری در تعاملات بین ­فردی این کودکان می­شود.
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی کودک‌محور، خودکارآمدپنداری، تعاملات بین‌فردی، اختلال نافرمانی مقابله‌ای
متن کامل [PDF 823 kb]   (1953 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/25 | پذیرش: 1396/6/28 | انتشار: 1396/10/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها