:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 14-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/ مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش آموزان دوره ابتدایی
کیوان کاکابرایی
گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (887 مشاهده)
زمینه و هدف: حل مسئله، یکی از برنامه‌های ساختاریافته شناختی است که طیفی از پاسخ­ های کارآمد را برای مقابله با موقعیت­ های مشکل­ ساز زندگی  فراهم می­ کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش ­آموزان انجام شد.
 روش: طرح این پژوهش، تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش ­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند. پس از آموزش10 جلسه دو ساعته به والدین و معلمان، گروه آزمایش به مدت سه ماه تحت آموزش برنامه حل مسئله خانواده/ مدرسه محور قرار گرفتند. برای جمع­ آوری داده ها  در سه فرم دانش ­آموزان، والدین، و معلمان از نسخه کوتاه حل مسئله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2004) استفاده شد.
یافته ها: طبق گزارش دانش ­آموزان (شرکت‌کنندگان)، والدین، و معلمان در سه مرحله پیش ­آزمون- پس‌آزمون (فاصله سه‌ماهه) و پیگیری (فاصله یک‌ماهه)، نتایج نشان داد در گروه آزمایشی، بین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون در زیرمقیاس‌های حل مسئله تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پس‌آزمون- پیگیری در زیر مقیاس‌های حل مسئله، تفاوت معنادار نبود (0/05  P )
نتیجه­ گیری: آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش­ آموزان اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوه به‌عنوان یک برنامه پیش گیرانه به والدین و معلمان در اتخاذ سبک حل مسئله کارآمد از سوی دانش ­آموزان، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: حل مسئله خانواده/ مدرسه‌محور، سبک‌های حل مسئله، دانش‌آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 870 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۴



XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها