:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات‌روان‌شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان‌سنجی
سعید اکبری زردخانه* 1، علی محمد زنگانه2 ، نادر منصورکیایی3 ، مجتبی مهدوی4 ، مریم آل بویه4 ، محسن جلالت دانش2 ، عین الله طیموری5 ، سیامک طهماسبی گرمتانی6
1- گروه روان‌شناسی کاربردی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران، ایران
3- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
5- دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
6- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران
چکیده:   (3638 مشاهده)
زمینه و هدف: غربالگری جامع برای داشتن سلامت ‌روان، گام بزرگی در بهسازی ارائۀ خدمات است، تا بدین‌ وسیله، خدمات روانی مدرسه­ محور، به جای تأکید بر درمان، بر پیش گیری، مداخلۀ زودهنگام، و ارتقا، متمرکز باشد. هدف پژوهش کنونی طراحی مقیاسی برای ارزیابی سلامت ‌روان‌شناختی کودکان بر اساس گزارش معلمان و مبتنی بر نظام نشانه‌شناسی راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی است.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی است و جامعۀ آن معلمان مدارس ابتدایی استان­ های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس، و خراسان رضوی بودند. نمونه پژوهش حاضر، 219 نفر بود که به‌صورت تصادفی انتخاب شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل گویه‌ها برای 112 گویه حاکی از آن بود که تمام گویه‌ها کفایت لازم برای حضور در مقیاس را دارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هفت مؤلفه‌ای بر اساس تحلیل مؤلفۀ اصلی و روش ایکوامکس که در مجموع 40 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می‌کنند، مناسب‌ترین و ساده‌ترین ساختار برای این داده‌ها است. افزون بر آن، خرده‌مقیاس‌ها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردارند و دامنۀ آنها بین 67/0 (خودگردانی) تا 93/0 (نقص در انجام تکلیف) است. در نهایت 64 گویه در هفت عامل، به‌عنوان ساختار نهایی در نظر گرفته شد.
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که با توجه به ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب مقیاس سلامت ‌روان‌شناختی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، این ابزار برای بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانش­آموزان در مجموعه‌های آموزشی، درمانی، و محیط‌های بالینی در جامعه ایرانی، قابل‌ استفاده است.
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموز، مشکلات ‌روان‌شناختی، مقطع ابتدایی، معلم، ابزارسازی
متن کامل [PDF 1087 kb]   (1708 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/16 | پذیرش: 1397/6/3 | انتشار: 1398/1/28



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها