زمینه و هدف: عواملی مانند بالا رفتن سطح تحصیلات زنان و گرایش آنها به استقلال مالی، مشارکت اجتماعی، تحول اجتماعی و فرهنگی باعث افزایش تعداد مادران شاغل در بیرون از منزل شده است. این پژوهش با هدف مقایسه ترسیم خانواده کودکانی که دارای مادر شاغل و مادر خانهدار بودند صورت گرفت.
روش: طرح پژوهش، توصیفی از نوع پسرویدادی بود. بدین منظور 120 کودک دختر و پسر (60 کودک مادرشاغل و 60 کودک مادر خانهدار) 6 تا 12 ساله از بین دانشآموزان شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و به آزمون ترسیم خانواده هالس پاسخ دادند. بعد از اجرای آزمون، مصاحبهای با هر یک از کودکان صورت گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون مجذور خی نشان داد که کودکان پسر دارای مادر شاغل در مقایسه با کودکان پسر دارای مادر خانهدار و دختران دارای مادر شاغل بیشتر به حذف خود، ناارزندهسازی مادر، ارزندهسازی پدر، و همسانسازی ناهشیار با پدر پرداختند و همچنین کودکان دختر دارای مادر شاغل در مقایسه با کودکان دختر دارای مادر خانهدار، حذف پدر، ارزندهسازی مادر، و همسانسازی ناهشیار با مادر بیشتری را بروز دادند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که کودکان پسر دارای مادر شاغل در ترسیم خانواده خود، واکنشهای عاطفی متفاوتی با کودکان دختر دارای مادر شاغل نشان میدهند.
Fadakar P, Mahmoudpour A, BorjAli A, Yazdanpanah M A. The Comparison of Children with Working Mothers and Children with Housekeeping Mothers in Family Drawing. J Child Ment Health 2015; 2 (2) :9-19 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-43-fa.html
فداکار گبلو پرویز، محمودپور عبدالباسط، برجعلی احمد، یزدان پناه محمدعلی. مقایسه ترسیم خانواده کودکان دارای مادر شاغل و کودکان دارای مادر خانهدار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (2) :9-19