[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 155-144 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی ذهن آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون نمود
معصومه حمیدی* 1، سهیلا شریعت2 ، سمیه آقابزرگی3 ، ربابه کشاورز محمدی4
1- واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد
2- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان
3- واحد البرز، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز
4- واحد تهران- شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده:   (4513 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات هیجانی رفتاری می­توانند به آینده تحصیلی، ارتباطی، و فردی کودکان آسیب جدی وارد سازند. در این ارتباط روش­های مختلفی برای درمان آسیب‌های روان­شناختی کودکان به‌کار گرفته شده است که یکی از انواع این روش­ها، آموزش ذهن‌آگاهی کودک­محور است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ذهن­آگاهی کودک­محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برون­نمود انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان پسر 9 تا 12 ساله دارای اختلال­های رفتاری برون­نمود شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش 30 کودک از جمعه آماری مذکور با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گروه گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دو ماه و نیم در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت کردند، در حالی که افراد گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه پرخاشگری کودکان (شهیم، 1385) و پرسشنامه‌ تکانشگری (پاتون، استانفورد و بارت، 1995) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس توسط نرم‌افزار آماری SPSS24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون­نمود تأثیر معناداری داشته است (F=29/29, 83/46؛ P<0/001). میزان تأثیر ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون­نمود به ترتیب 55 و 75 درصد بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهن‌آگاهی با بهره‌گیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه می‌تواند به‌عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلابه اختلال رفتاری برون­نمود مورد استفاده گیرد.
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، تکانشگری، پرخاشگری، اختلال رفتاری برون نمود
متن کامل [PDF 528 kb]   (1730 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/16 | پذیرش: 1397/7/20 | انتشار: 1398/12/14
فهرست منابع
1. Kostev K, Teichgräber F, Konrad M, Jacob L. Association between chronic somatic conditions and depression in children and adolescents: A retrospective study of 13,326 patients. J Affect Disord. 2019; 245: 697-701. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2018.11.014]
2. Farmer RF, Gau JM, Seeley JR, Kosty DB, Sher KJ, Lewinsohn PM. Internalizing and externalizing disorders as predictors of alcohol use disorder onset during three developmental periods. Drug Alcohol Depend. 2016; 164: 38-46. [Link] [DOI:10.1016/j.drugalcdep.2016.04.021]
3. Gump BB, Dykas MJ, MacKenzie JA, Dumas AK, Hruska B, Ewart CK, et al. Background lead and mercury exposures: psychological and behavioral problems in children. Environ Res. 2017; 158: 576-582. [Link] [DOI:10.1016/j.envres.2017.06.033]
4. Landers AL, Bellamy JL, Danes SM, White Hawk S. Internalizing and externalizing behavioral problems of American Indian children in the child welfare system. Child Youth Serv Rev. 2017; 81: 413-421. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2017.08.014]
5. Listug-Lunde L, Bredemeier K, Tynan WD. Concurrent parent and child group outcomes for child externalizing disorders: Generalizability to typical clinical settings. Int J Behav Consult Ther. 2005; 1(2): 124-129. [Link] [DOI:10.1037/h0100740]
6. Hoseini Yazdi SA, Mashhadi A, Kimiaee SA, Asemi Z. Effectiveness of children of divorce intervention program (CODIP) on externalized and internalized problems in children of divorce. Family Psychology. 2015; 2(1): 3-14. [Persian]. [Link]
7. Jackson DB, Vaughn MG. Maternal medical risks during pregnancy and childhood externalizing behavior. Soc Sci Med. 2018; 207: 19-24. [Link] [DOI:10.1016/j.socscimed.2018.04.032]
8. Hicks BM, South SC, DiRago AC, Iacono WG, McGue M. Environmental adversity increases genetic risk for externalizing disorders. Arch Gen Psychiatry. 2009; 66(6): 640-648. [Link] [DOI:10.1001/archgenpsychiatry.2008.554]
9. Battagliese G, Caccetta M, Luppino OI, Baglioni C, Cardi V, Mancini F, et al. Cognitive-behavioral therapy for externalizing disorders: A meta-analysis of treatment effectiveness. Behav Res Ther. 2015; 75: 60-71. [Link] [DOI:10.1016/j.brat.2015.10.008]
10. Doh H-S, Shin N, Kim M-J, Hong JS, Choi M-K, Kim S. Influence of marital conflict on young children's aggressive behavior in South Korea: The mediating role of child maltreatment. Child Youth Serv Rev. 2012; 34(9): 1742-1748. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2012.05.008]
11. Galle Girian S, Deireh E. Comparison of the effect of metacognitive therapy and attachment-based therapy on externalizing problems in aggressive children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(1): 24-34. [Persian]. [Link]
12. Jia S, Wang L, Shi Y. Relationship between parenting and proactive versus reactive aggression among Chinese preschool children. Arch Psychiatr Nurs. 2014; 28(2): 152-157. [Link] [DOI:10.1016/j.apnu.2013.12.001]
13. Maughan DR, Christiansen E, Jenson WR, Olympia D, Clark E. Behavioral parent training as a treatment for externalizing behaviors and disruptive behavior disorders: a meta-analysis. School Psych Rev. 2005; 34(3): 267-286. [Link]
14. Thorberg FA, Lyvers M. Attachment in relation to affect regulation and interpersonal functioning among substance use disorder in patients. Addict Res Theory. 2010; 18(4): 464-478. [Link] [DOI:10.3109/16066350903254783]
15. Heinz AJ, Bui L, Thomas KM, Blonigen DM. Distinct facets of impulsivity exhibit differential associations with substance use disorder treatment processes: a cross-sectional and prospective investigation among military veterans. J Subst Abuse Treat. 2015; 55: 21-28. [Link] [DOI:10.1016/j.jsat.2015.02.005]
16. Bordick D. Mindfulness skills for the children and adolescents. Monshe'ie GR, Asli Azad A, Hoseini L, Tayebi P. (Persian translator). First edition. Isfahan: Isfahan Islamic Azad University publication (Khorasgan); 2017, pp: 369-375. [Persian].
17. Ghasemi Bistagani M, Musavi Najafi F. Effectiveness of child-centered mindfulness on social skills and self-efficacy of children with learning disabilities. Social Behavior Research & Health. 2017; 1(2): 91-99. [Link]
18. Semple RJ, Lee J. Chapter 8 - mindfulness-based cognitive therapy for children. In: Baer RA, editor. Mindfulness-based treatment approaches. Second Edition. San Diego: Academic Press; 2014, pp: 161-188. [Link] [DOI:10.1016/B978-0-12-416031-6.00008-6]
19. Perry-Parrish C, Copeland-Linder N, Webb L, Sibinga EMS. Mindfulness-based approaches for children and youth. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care. 2016; 46(6): 172-178. [Link] [DOI:10.1016/j.cppeds.2015.12.006]
20. Hofmann SG, Gómez AF. Mindfulness-based interventions for anxiety and depression. Psychiatr Clin North Am. 2017; 40(4): 739-749. [Link] [DOI:10.1016/j.psc.2017.08.008]
21. Hopwood TL, Schutte NS. A meta-analytic investigation of the impact of mindfulness-based interventions on post-traumatic stress. Clin Psychol Rev. 2017; 57: 12-20. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2017.08.002]
22. Crosswell AD, Moreno PI, Raposa EB, Motivala SJ, Stanton AL, Ganz PA, et al. Effects of mindfulness training on emotional and physiologic recovery from induced negative affect. Psychoneuroendocrinology. 2017; 86: 78-86. [Link] [DOI:10.1016/j.psyneuen.2017.08.003]
23. Kroska EB, Miller ML, Roche AI, Kroska SK, O'Hara MW. Effects of traumatic experiences on obsessive-compulsive and internalizing symptoms: The role of avoidance and mindfulness. J Affect Disord. 2018; 225: 326-336. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2017.08.039]
24. Christopher MS, Hunsinger M, Goerling LtRJ, Bowen S, Rogers BS, Gross CR, et al. Mindfulness-based resilience training to reduce health risk, stress reactivity, and aggression among law enforcement officers: A feasibility and preliminary efficacy trial. Psychiatry Res. 2018; 264: 104-115. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2018.03.059]
25. Shapiro SL, Carlson LE, Astin JA, Freedman B. Mechanisms of mindfulness. J Clin Psychol. 2006; 62(3): 373-386. [Link] [DOI:10.1002/jclp.20237]
26. Emanuel AS, Updegraff JA, Kalmbach DA, Ciesla JA. The role of mindfulness facets in affective forecasting. Pers Individ Dif. 2010; 49(7): 815-818. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2010.06.012]
27. Barnhofer T, Crane C, Hargus E, Amarasinghe M, Winder R, Williams JMG. Mindfulness-based cognitive therapy as a treatment for chronic depression: A preliminary study. Behav Res Ther. 2009; 47(5): 366-373. [Link] [DOI:10.1016/j.brat.2009.01.019]
28. Camfferman R, Jansen PW, Rippe RCA, Mesman J, Derks IPM, Tiemeier H, et al. The association between overweight and internalizing and externalizing behavior in early childhood. Soc Sci Med. 2016; 168: 35-42. [Link] [DOI:10.1016/j.socscimed.2016.09.001]
29. Hoseini Yazdi SA, Mashhadi A, Kimiaee SA, Asemi Z. Effectiveness of Children of Divorce Intervention Program (CODIP) on externalized and internalized problems in children of divorce. Famil Psychol, 2015; 2(1): 3-14. [Persian]. [Link]
30. Glosser R. Examination of the relationship between the child behavior checklist/ 6-18 and the social responsiveness scale parent forms using individuals with high functioning autism [Doctoral Thesis]. [Pennsylvania‎, USA]: Indiana University of Pennsylvania; 2011, pp: 117-120. [Link]
31. Nakamura BJ, Ebesutani C, Bernstein A, Chorpita BF. A Psychometric analysis of the child behavior checklist DSM-oriented scales. J Psychopathol Behav Assess. 2009; 31(3): 178-189. [Link] [DOI:10.1007/s10862-008-9119-8]
32. Shahim S. Overt and relational aggression in primary school children. Psychological Research. 2006; 9(1-2): 27-44. [Persian]. [Link]
33. Vahedi S, Fathi Azar E, Hosseini Nasab SD, Moghaddam M. Validity and reliability of the aggression scale for preschoolers and assessment of aggression in preschool children in Uromia. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2008; 10(37): 15-24. [Persian]. [Link]
34. Baer RA, Smith GT, Allen KB. Assessment of mindfulness by self-report: the Kentucky inventory of mindfulness skills. Assessment. 2004; 11(3): 191-206. [Link] [DOI:10.1177/1073191104268029]
35. Ekhtiari H, Safaei H, Esmaeeli Djavid G, Atefvahid MK, Edalati H, Mokri A. Reliability and validity of Persian versions of Eysenck, Barratt, Dickman and Zuckerman questionnaires in assessing risky and impulsive behaviors. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2008; 14(3): 326-336. [Persian]. [Link]
36. Jalali Dehkordi D, Aghababaei A. Comparing the effect of drug substance abuse prevention method on impulsiveness and coping strategies in male students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2012; 13(50): 5-17. [Persian]. [Link]
37. Naderi F, Hagh Shenas F. The relationship between impulsivity, loneliness and the mobile phone usage rate in male and female students of Ahvaz Islamic Azad university. Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology). 2009; 4(12): 111-121. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi M, Shariat S, Aghabozorgi S, Keshavarz Mohammadi R. The Effectiveness of Child-based Mindfulness Program on Impulsivity and Aggression in Children with Externalizing Disorders. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :144-155
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-438-fa.html

حمیدی معصومه، شریعت سهیلا، آقابزرگی سمیه، کشاورز محمدی ربابه. اثربخشی ذهن آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون نمود. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :144-155

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645