تأثیر آموزش برنامه تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی
|
سعید اکبری زردخانه*1 ، مریم محمودی  |
|
|
چکیده: (5656 مشاهده) |
زمینه و هدف: نوجوانی مرحله مهمی از تحول هر فرد است و امروزه توجه ویژه ای در پژوهش های مختلف به این دوره میشود. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر برنامه آموزشی تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون تک گروهی است. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و شامل 40 نفر از مادران دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. برنامه آموزشی تحول نوجوان هفته ای یک بار و طی 5 جلسه دوساعته اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه رابطه والد- کودک (جرارد، 1994) و مقیاس فرایندهای خانوادگی (سامانی، 1386) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه گیری مکرر استفاده شد
یافته ها: یافتهها نشان دادند که برنامه آموزشی مذکور تأثیر معناداری بر یکی از خرده مقیاس های ارتباط والد- کودک داشته و موجب شده که ایجاد محدودیت افزایش یابد. همچنین نتایج نشان داد برنامه آموزشی بر خردهمقیاسهای انسجام و احترام متقابل، مهارت مقابله، تصمیم گیری، و حل مسئله اثر معناداری داشته است در حالیکه بر خرده مقیاس های مهارت های ارتباطی و باورهای مذهبی اثر معناداری نداشته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج برنامه آموزشی، میتوان برنامه آموزش تحول نوجوانی را به عنوان برنامهای مؤثر به خصوص برای بهبود کارکرد خانوادگی پیشنهاد داد. |
|
واژههای کلیدی: رابطه والد- کودک، فرایندهای خانوادگی، تحول نوجوانی، آموزش والدین |
|
متن کامل [PDF 532 kb]
(3696 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/18 | پذیرش: 1394/3/16 | انتشار: 1394/6/2
|
|
|
|