:: دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش برنامه تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی
سعید اکبری زردخانه*1 ، مریم محمودی
چکیده:   (5656 مشاهده)

زمینه و هدف: نوجوانی مرحله مهمی از تحول هر فرد است و امروزه توجه ویژه ­ای در پژوهش­ های مختلف به این دوره میشود. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر برنامه آموزشی تحول نوجوان به والدین بر ارتباط والد- فرزند و کارکرد خانوادگی انجام شد.

روش: این پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس‌آزمون تک گروهی است. روش نمونه‌گیری به‌ صورت در دسترس و شامل 40 نفر از مادران دانش ­آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. برنامه آموزشی تحول نوجوان هفته­ ای یک ‌بار و طی 5 جلسه دوساعته اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه رابطه والد- کودک (جرارد، 1994) و مقیاس فرایندهای خانوادگی (سامانی، 1386) بود. برای تحلیل داده­ ها از تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه­ گیری مکرر استفاده شد

یافته ­ها: یافته‌ها نشان دادند که برنامه آموزشی مذکور تأثیر معناداری  بر یکی از خرده­ مقیاس ­های ارتباط والد- کودک داشته و موجب شده که ایجاد محدودیت افزایش یابد. همچنین نتایج نشان داد برنامه  آموزشی بر خرده­­مقیاس­های انسجام و احترام متقابل، مهارت مقابله، تصمیم­ گیری، و حل مسئله اثر معناداری داشته است در حالی‌که بر خرده ­مقیاس ­های مهارت­ های ارتباطی و باورهای مذهبی اثر معناداری نداشته است.

نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج برنامه آموزشی، می‌توان برنامه آموزش تحول نوجوانی را به‌ عنوان برنامهای مؤثر به خصوص برای بهبود کارکرد خانوادگی پیشنهاد داد.

واژه‌های کلیدی: رابطه والد- کودک، فرایندهای خانوادگی، تحول نوجوانی، آموزش والدین
متن کامل [PDF 532 kb]   (3696 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/18 | پذیرش: 1394/3/16 | انتشار: 1394/6/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها