[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 53-42 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رفتارهای خوردن در دانش‌آموزان دختر چاق مقطع ابتدایی
زهرا دشت بزرگی* 1، رضوان همائی1
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (2856 مشاهده)
زمینه و هدف: ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ تغذیه ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩ 18 ﺳﺎﻟﮕﻲ ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺩﺭ سال­های ﺑﻌﺪﻱ ﻋﻤﺮ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ، بنابراین قبل ﺍﺯ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ تغذیه‌ای در کودکان بهتر است ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﺳﺎﻟﻢ تغذیه‌ای صورت گیرد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رفتارهای‌خوردن در دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش‌شناسی نیمه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر چاق مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 96-97 بودند که از میان آنها 30 کودک مقطع دوم تا ششم ابتدایی از طریق نمونه گیری در دسترس برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهای‌ خوردن (واردل و همکاران، 2001) بود. مداخله تعهد و پذیرش برای مادران و دانش‌آموزان دختر گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقه­ای در طول دو ماه اجرا شد و گروه گواه چنین مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و گواه در رفتارهای خوردن تفاوت معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر مداخله تعهد و پذیرش به‌طور معناداری موجب کاهش رفتارهای گرایش به غذا خوردن و زیر مقیاس‌های آن در دانش‌آموزان دختر چاق گروه آزمایش شد. (46/22= F و 0/01>P).
نتیجه ­گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به وسیله آموزش تکنیک‌های ذهن‌آگاهی به شرکت‌کنندگان کمک کرد تا به جای ﭘﺎﺳﺦ نامناسب به غذا، ﺧﺰاﻧﮥ رﻓﺘﺎری خود را ﺗﻮﺳﻌﻪ داده و رفتارهای ﭘﺎﺳﺦ‌دهی ﻣﻨﻌﻄﻒﺗﺮ و مناسب‌تری ﺑﻪ مواد غذایی را ایﺠﺎد کنند.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای‌ خوردن، پذیرش و تعهد، دانش‌آموزان دختر چاق، مقطع ابتدایی
متن کامل [PDF 989 kb]   (1650 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/18 | پذیرش: 1397/2/20 | انتشار: 1398/2/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dashte Bozorgi Z, Homaei R. Effect of Acceptance and Commitment Intervention on Eating Behaviors in Obese Female Students in Primary School. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :42-53
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-441-fa.html

دشت بزرگی زهرا، همائی رضوان. تأثیر مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رفتارهای خوردن در دانش‌آموزان دختر چاق مقطع ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :42-53

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-441-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645