1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (2856 مشاهده)
زمینه و هدف:ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ تغذیه ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩ 18 ﺳﺎﻟﮕﻲ ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺩﺭ سالهای ﺑﻌﺪﻱ ﻋﻤﺮ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ، بنابراین قبل ﺍﺯ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ تغذیهای در کودکان بهتر است ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﺳﺎﻟﻢ تغذیهای صورت گیرد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رفتارهایخوردن در دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی بود. روش:پژوهش حاضر از نظر روششناسی نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود.جامعهآماری این پژوهششامل همه دانشآموزان دختر چاق مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 96-97 بودند که از میان آنها 30 کودک مقطع دوم تا ششم ابتدایی از طریق نمونه گیری در دسترس برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهایخوردن (واردل و همکاران، 2001) بود. مداخله تعهد و پذیرش برای مادران و دانشآموزان دختر گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای در طول دو ماه اجرا شد و گروه گواه چنین مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها:یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و گواه در رفتارهای خوردن تفاوت معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر مداخله تعهد و پذیرش بهطور معناداری موجب کاهش رفتارهای گرایش به غذا خوردن و زیر مقیاسهای آن در دانشآموزان دختر چاق گروه آزمایش شد. (46/22= F و 0/01>P). نتیجه گیری:درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به وسیله آموزش تکنیکهای ذهنآگاهی به شرکتکنندگان کمک کرد تا به جای ﭘﺎﺳﺦ نامناسب به غذا، ﺧﺰاﻧﮥ رﻓﺘﺎری خود را ﺗﻮﺳﻌﻪ داده و رفتارهای ﭘﺎﺳﺦدهی ﻣﻨﻌﻄﻒﺗﺮ و مناسبتری ﺑﻪ مواد غذایی را ایﺠﺎد کنند.
Dashte Bozorgi Z, Homaei R. Effect of Acceptance and Commitment Intervention on Eating Behaviors in Obese Female Students in Primary School. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :42-53 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-441-fa.html
دشت بزرگی زهرا، همائی رضوان. تأثیر مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رفتارهای خوردن در دانشآموزان دختر چاق مقطع ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :42-53