:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 255-242 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین عوامل مؤثر بر دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی از دیدگاه معلمان، متخصصان و دانش‌آموزان
هیلدا حقدوست*
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (5974 مشاهده)
زمینه و هدف: دلزدگی تحصیلی از مهم‌ترین عوامل در کاهش انگیزه و تمایل دانش‌آموزان برای تحصیل است. دلزدگی از ادامه تحصیل تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که شناخت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل مهم در ایجاد دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی از سه دیدگاه معلمان، متخصصان، و دانش‌آموزان بوده است.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه­ زمینه‌یابی است که طی آن دیدگاه‌های معلمان، متخصصان، و دانش‌آموزان بررسی و مقایسه شده است. به همین منظور از بین تمامی معلمان دبیرستان‌های دخترانه مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال 1396، 120 معلم به شیوه نمونه‌گیری در دسترس؛ از میان تمامی متخصصان روان­شناسی شاغل به کار در مراکز آموزشی و پژوهشی شهر رشت، 60 نفر به شیوه نمونه ­گیری هدفمند؛ و از میان تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه دوم شهر رشت،120 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای طراحی و شاخص ­های روان‌سنجی آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد.
 یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های مورد مطالعه از نظر عوامل مؤثر بر دلزدگی تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود دارد. نتایج تحلیل داده‌ها همچنین نشان داد که مهم‌ترین عوامل مؤثر بر دلزدگی دانش‌آموزان دبیرستانی عبارت ­اند از: مشکلات و ناراحتی­ های جسمانی، نداشتن اطلاعات در مورد رشته‌‌های دانشگاهی، نداشتن دبیران مجرب، و مشکلات پدر و مادر با یکدیگر. مقایسه بین نظرات گروه­ها نیز حاکی از تفاوت بین آنها بود (0/001>p).
نتیجه­ گیری: توجه به مشکلات دانش­آموزان برای موفقیت تحصیلی از اهمیت فراوانی برخوردار است و برای هرگونه اقدامی ابتدا باید عوامل مؤثر بر بی ­انگیزگی تحصیلی آنها را شناسایی کنیم. نتایج مطالعه حاضر می­تواند در رفع موانع تحصییلی دانش ­آموزان راهگشا باشد.  
 
واژه‌های کلیدی: دلزدگی تحصیلی، متخصصان، معلمان، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 720 kb]   (1549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/9 | پذیرش: 1397/5/4 | انتشار: 1398/8/25
فهرست منابع
1. Porzoor P, Babaei F, Abbasi M, Pirani Z, Mikaeili A. The effectiveness of mindfulness training with an Islamic approach to disenchantment with school education and student school welfare of students. Jour of Res in Teach 2017; 4(5): 1-16. [Link]
2. Wang J, Liu RD, Ding Y, Xu L, Liu Y, Zhen R. Teacher's Autonomy Support and Engagement in Math: Multiple Mediating Roles of Self-efficacy, Intrinsic Value, and Boredom. Frontiers in psychology 2017; 8: 1006. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2017.01006]
3. Ghadampour E, Farhadi A, Naghibeiranvand F. The Relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of medical sciences. Research in Medical Education. 2016; 8(2): 60-68. [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.60]
4. Vogel-Walcutt JJ, Fiorella L, Carper T, Schatz S. The definition, assessment, and mitigation of state boredom within educational settings: A comprehensive review. Educational Psy Rev 2012; 24(1): 89-111. [Link] [DOI:10.1007/s10648-011-9182-7]
5. Gerstner S, Bogner FX. How Science Classroom Teaching Styles May Influence Interest Scores of Different Boredom Types. J Educ Res 2017; 4(2):335. [Link] [DOI:10.22158/wjer.v4n2p335]
6. Macklem GL. Boredom in the classroom: Addressing student motivation, self-regulation, and engagement in learning. Springer; 2015. [Link]
7. Tuominen-Soini H, Salmela-Aro K. Schoolwork engagement and burnout among Finnish high school students and young adults: Profiles, progressions, and educational outcomes. Developmental psychology 2014; 50(3):649. [Link] [DOI:10.1037/a0033898]
8. Kristanto T, Chen WS, Thoo YY. Academic burnout and eating disorder among students in Monash University Malaysia. Eating behaviors. 2016; 22: 96-100. [Link] [DOI:10.1016/j.eatbeh.2016.03.029]
9. Li Y, Lerner JV, Lerner RM. Personal and ecological assets and academic competence in early adolescence: The mediating role of school engagement. Journal of youth and adolescence 2010; 39(7): 801-15. [Link] [DOI:10.1007/s10964-010-9535-4]
10. Wang MT, Degol J. Staying engaged: Knowledge and research needs in student engagement. Child Development Perspectives 2014; 8(3): 137-43. [Link] [DOI:10.1111/cdep.12073]
11. Wang MT, Fredricks JA. The reciprocal links between school engagement, youth problem behaviors, and school dropout during adolescence. Child development. 2014; 85(2):722-37. [Link] [DOI:10.1111/cdev.12138]
12. Wang MT, Chow A, Hofkens T, Salmela-Aro K. The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological development: Findings from Finnish adolescents. Learning and Instruction 2015; 36:57-65. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2014.11.004]
13. Lyndon MP, Henning MA, Alyami H, Krishna S, Zeng I, Yu TC, Hill AG. Burnout, quality of life, motivation, and academic achievement among medical students: A person-oriented approach. Perspectives on medical education 2017; 6(2):108-14. [Link] [DOI:10.1007/s40037-017-0340-6]
14. Salanova M, Schaufeli W, Martínez I, Breso E. How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping 2010 ;23(1):53-70. [Link] [DOI:10.1080/10615800802609965]
15. Qinyi T, Jiali Y. An analysis of the reasons on learning burnout of junior high school students from the perspective of cultural capital theory: a case study of Mengzhe Town in Xishuangbanna, China. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2012; 46:3727-31. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.06.136]
16. Fiorilli C, De Stasio S, Di Chiacchio C, Pepe A, Salmela-Aro K. School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. Int J Educ Res 2017; 84:1-2. [Link] [DOI:10.1016/j.ijer.2017.04.001]
17. Kunos N. School Related Burnout and Students' Coping Strategies. European educational research association, ECER Conference 2017. 08-21[Link]
18. Sharifshad F, Arsang SH, Kheyrollahi F. The Prevalence of Academic Burnout and Some Related Factors in Qom Medical Students. Journal of Qom University of Medical Sciences 2017; 11(2): 77-86. [Link]
19. Virtanen TE, Kiuru N, Lerkkanen MK, Poikkeus AM, Kuorelahti M. Assessment of student engagement among junior high school students and associations with self-esteem, burnout, and academic achievement. Journal for Educational Research Online/Journal für Bildungsforschung Online2016 ;8(2):136-57. [Link]
20. Chang E, Lee A, Byeon E, Lee SM. Role of motivation in the relation between perfectionism and academic burnout in Korean students. Personality and Individual Differences. 2015; 82:221-6. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2015.03.027]
21. Ayoobi M, Panahishahri M. The relationship between teaching style of teachers with academic burnout, academic self-efficacy and academic achievement of elementary school students. Third World Conference on Psychology and Educational Sciences, Law and Social Sciences at the Beginning of the Third Millennium, Shiraz 2016. [Link]
22. Bask M, Salmela-Aro K. Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. European journal of psychology of education 2013; 28(2):511-28. [Link] [DOI:10.1007/s10212-012-0126-5]
23. Azimi T, Piri M, Zavvar A. Relationship between academic burnout and achievement motivation with academic performance of high school students. Training and Evaluation 2014; 27: 87-98. [Link]
24. Aypay A. A Positive Model for Reducing and Preventing School Burnout in High School Students. Educational Sciences: Theory and Practice 2017; 17(4):1345-59. [Link] [DOI:10.12738/estp.2017.4.0173]
25. Yaghoobi A, Bakhtiari M. Effect of Resiliency Education on Academic Exhaustion among Female Students. Research in school and virtual learning 2016; 4 (13): 7-16.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها