[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 80-68 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت های حل مسئله به روش داستان گویی بر سطوح مختلف پرخاشگری دانش آموزان
هانیه زراعت کار* 1، علیرضا مرادی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، شهر کرج، ایران
چکیده:   (10353 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری در دوره کودکی و نوجوانی عامل خطری برای ابتلا به سو مصرف مواد، بزهکاری، و خشونت در بزرگسالی است. از آن جا که یکی از عوامل سبب­ شناسی پرخاشگری در این دوره، فقدان مهارت حل مسئله است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل‌ مسئله از طریق داستان بر پرخاشگری دانش­ آموزان و همچنین مقایسه این روش با  روش معمول آموزش مهارت حل‌ مسئله با کمک راهبردهای ارائه شده توسط دی­زوریلا  انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، شبه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری نیز شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع پنجم و ششم دبستان در شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 بوده است. نمونه مطالعه، 36 دانش‌آموز پرخاشگر از جامعه مذکور بودند که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه، جایدهی شدند. گروه­ های آزمایش طی 10 جلسه­ یک‌ ساعته، تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس یک‌متغیره و چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­های حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که اثربخشی هر دو روش بر میزان پرخاشگری آزمودنی­ ها معنادار بوده است، اما آموزش مهارت حل مسئله از طریق داستان بر کاهش میزان پرخاشگری (0/001P<، 8/78F=) پرخاشگری فیزیکی (0/001>P)، و خصومت (0/001>P) آزمودنی‌ها نسبت به روش­ دیگر، مؤثرتر بوده است. همچنین بین میزان خشم در بین سه گروه، تفاوت معناداری یافت نشد.
نتیجه‌گیری: بنا بر یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که داستان ها به دلیل جذابیت محتوایی و بار هیجانی به‌راحتی به یاد آورده شده و توجه آزمودنی‌ها را به خود جلب می‌کنند و باعث می­ شوند که جلسات درمان، جذابیت بیشتری برای کودک داشته باشد. از سویی دیگر، داستان ها قادر به آموزش بازسازی شناختی و به چالش کشیدن افکار خودآیند کودک  هستند که در نتیجه باعث تسریع فرایند یادگیری و به­ کارگیری مهارت ­های آموخته شده می ­شوند.    
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های حل مسئله، داستان گویی، پرخاشگری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1041 kb]   (2173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/18 | پذیرش: 1397/4/12 | انتشار: 1398/5/22
فهرست منابع
1. Gentry WD. Anger management for dummies. John Wiley & Sons; 2011, p: 23. [Link]
2. Card NA, Stucky BD, Sawalani GM, Little TD. Direct and indirect aggression during childhood and adolescence: a meta-analytic review of gender differences, intercorrelations, and relations to maladjustment. Child Dev. 2008; 79(5): 1185-1229. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2008.01184.x]
3. Özdemir Y, Vazsonyi AT, Çok F. Parenting processes and aggression: The role of self-control among Turkish adolescents. J Adolesc. 2013; 36(1): 65-77. [Link] [DOI:10.1016/j.adolescence.2012.09.004]
4. Sukhodolsky DG, Kassinove H, Gorman BS. Cognitive-behavioral therapy for anger in children and adolescents: a meta-analysis. Aggress Violent Behav. 2004; 9(3): 247-269. [Link] [DOI:10.1016/j.avb.2003.08.005]
5. Roth A, Fonagy P. What works for whom: A critical review of psychotherapy research, 2nd ed. New York, NY, US: Guilford Publications; 2005, p: 55. [Link]
6. Lochman JE, Wayland KK. Aggression, social acceptance, and race as predictors of negative adolescent outcomes. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1994; 33(7): 1026-1035. [Link] [DOI:10.1097/00004583-199409000-00014]
7. Wheatley MJ, Crinean G. Transforming aggression into creative problem solving. Leader to Leader. 2005; 2005(36): 19-28. [Link] [DOI:10.1002/ltl.124]
8. Omar H. Prevention issues in adolescent health care-adolescent medicine: state of the art reviews, Volume 10, Number 1. J Pediatr Adolesc Gynecol. 2000; 13(3): 151-152. [Link] [DOI:10.1016/S1083-3188(00)00048-6]
9. D'Zurilla TJ, Nezu AM. Problem-solving therapy. In: Dobson KS, editor. Handbook of cognitive-behavioral therapies, 3rd ed. New York, NY, US: Guilford Press; 2010, pp: 197-225. [Link]
10. Haan ADD, Prinzie P, Deković M. How and why children change in aggression and delinquency from childhood to adolescence: moderation of overreactive parenting by child personality. J Child Psychol Psychiatry. 2010; 51(6): 725-733. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2009.02192.x]
11. Spivack G, Shure MB, Platt JJ. Means-ends problem solving: Stimuli and scoring procedures supplement. Philadelphia: Department of Mental Health Sciences, Hahnemann Medical College and Hospital; 1981, pp: 98-103.
12. Takahashi F, Koseki S, Shimada H. Developmental trends in children's aggression and social problem-solving. J Appl Dev Psychol. 2009; 30(3): 265-272. [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2008.12.007]
13. Jaffee WB, D'Zurilla TJ. Adolescent problem solving, parent problem solving and externalizing behavior in adolescents. Behav Ther. 2003; 34(3): 295-311. [Link] [DOI:10.1016/S0005-7894(03)80002-3]
14. Burns GW. 101 healing stories for kids and teens: using metaphors in therapy. John Wiley & Sons; 2012, pp: 143-157. [Link]
15. Bergner RM. Therapeutic storytelling revisited. Am J Psychother. 2007; 61(2): 149-162. [Link] [DOI:10.1176/appi.psychotherapy.2007.61.2.149]
16. Heffner M. Exprimental support for use of storytelling to guide bahavior: The effects of story telling on multiple and mixed fixed ratio (fr)/differential reinforcement of low rate (DRL) schedule responding [PhD thesis]. [West Virginia, United States]: Eberly College of Arts and Sciences, West Virginia Universsity; 2003, p: 23. [Link]
17. Otto MW. Stories and metaphors in cognitive-behavior therapy. Cogn Behav Pract. 2000; 7(2): 166-172. [Link] [DOI:10.1016/S1077-7229(00)80027-9]
18. Seyyedi ST. Application of storytelling in the treatment of behavioral-emotional problems: aggression. Exceptional Education. 2002; 23(3): 35-43. [Persian]. [Link]
19. Lyddon WJ, Clay AL, Sparks CL. Metaphor and change in counseling. J Couns Dev. 2001; 79(3): 269-274. [Link] [DOI:10.1002/j.1556-6676.2001.tb01971.x]
20. Kottman T, Ashby J. Metaphoric stories. In: Schaefer CE, Cangelosi D, editor. Play therapy techniques. 2nd ed. Lanham, MD, US: Jason Aronson; 2002, pp: 133-142. [Link]
21. Pardeck JT, Pardeck JA. Using bibliotherapy to help children cope with the changing family. Soc Work Educ. 1987; 9(2): 107-116. [Link] [DOI:10.1093/cs/9.2.107]
22. Forgan JW. Teaching problem solving through children literature. New York: Teacher Ideas Press, Libraries Unlimited; 2003, p: 42. [Link]
23. Gonçalves LL, Voos MC, de Almeida MHM, Caromano FA. Massage and storytelling reduce aggression and improve academic performance in children attending elementary school. Occup Ther Int. 2017; 2017: 5087145. [Link] [DOI:10.1155/2017/5087145]
24. Margalit M. Lonely children and adolescents: self-perceptions, social exclusion, and hope. New York, NY: Springer New York; 2010, pp: 78-83. [Link] [DOI:10.1007/978-1-4419-6284-3]
25. Fallahnejad M, Kazemi F, Pezeshk S. Effectiveness of visual storytelling on the reduction of externalizing and internalizing behaviors in children with oppositional defiant disorder. Journal of Exceptional Children. 2018; 17(3): 5-18. [Persian]. [Link]
26. Shabib Asl N, Naderi F, Makvandi B. The effect of storytelling on behavioral problems (aggression-withdrawal) of preschoolers' in Ahvaz. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences. 2015; 5(8S): 353-357. [Link]
27. Nasirzadeh R, Roshan R. The effect of storytelling on aggression in six to eight-year old boys. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2010; 16(2): 118-126. [Persian]. [Link]
28. Samani S. Study of reliability and validity of the buss and perry's aggression questionnaire. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2008; 13(4): 359-365. [Persian]. [Link]
29. García-León A, Reyes GA, Vila J, Pérez N, Robles H, Ramos MM. The aggression questionnaire: a validation study in student samples. Span J Psychol. 2002; 5(1): 45-53. [Link] [DOI:10.1017/S1138741600005825]
30. Buss AH, Perry M. The aggression questionnaire. J Pers Soc Psychol. 1992; 63(3): 452-459. [Link] [DOI:10.1037//0022-3514.63.3.452]
31. Mohammadi N. A perliminary study of the psychometric properties of buss and perry's aggression questionnaire. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University. 2007; 25(4/49): 135-151. [Persian]. [Link]
32. Unnsteinsdóttir K. The influence of sandplay and imaginative storytelling on children's learning and emotional-behavioral development in an Icelandic primary school. Arts Psychother. 2012; 39(4): 328-332. [Link] [DOI:10.1016/j.aip.2012.05.004]
33. Sunderland M. Using story telling as a therapeutic tool with children. 1st Edition. London: Routledge; 2017, p: 14. [Link] [DOI:10.4324/9781315148830-1]
34. Yavand Hassani A, Farahbakhsh K, Shafiabadi A. Impact of story therapy and cognitive-behavioral therapy on reducing emotionaland behavioral disorders in adolescents. Research in Clinical Psychology and Counseling. 2014; 4(1): 71-94. [Persian]. [Link]
35. Zimmerman J. Neuro-narrative therapy: brain science, narrative therapy, poststructuralism, and preferred identities. Journal of Systemic Therapies. 2017; 36(2): 12-26. [Link] [DOI:10.1521/jsyt.2017.36.2.12]
36. Slivinske J, Slivinske L. Therapeutic storytelling for adolescents and young adults. 1 edition. Oxford, New York: Oxford University Press; 2013, pp: 193-201. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeraatkar H, Moradi A. The Effect of Problem-Solving Skills Training based on Storytelling on Different Levels of Aggressive Behaviors in Students. J Child Ment Health 2019; 6 (2) :68-80
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-461-fa.html

زراعت کار هانیه، مرادی علیرضا. تأثیر آموزش مهارت های حل مسئله به روش داستان گویی بر سطوح مختلف پرخاشگری دانش آموزان . فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :68-80

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-461-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645