:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 265-253 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجانی و راهبردهای کنار آمدن مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر
اشکان فعله کار1 ، معصومه فعال2 ، فروغ زاهد زاده* 3، امید امانی4 ، مهین عسکری5
1- واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2- واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5- گروه روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (4054 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات انجام شده نشان داده­اند که تنظیم هیجان به شیوه شناختی و نوع راهبرد کنار آمدن مورد استفاده، از جمله عواملی هستند که برای کنار آمدن با تنیدگی، اضطراب، و ترس ناشی از موقعیت‌های مختلف، اثرگذار هستند و هرگونه مشکل در استفاده از آنها، کیفیت زندگی افراد را به خطر می‌اندازد. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و راهبردهای کنار آمدن مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر بود.
روش: طرح پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر در دامنه سنی 13 تا 15 سال مراجعه‌کننده به مراکز روان­شناسی و مشاوره شهر تهران در سال 1396 بود که تعداد 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفته است و گروه گواه این مداخله را دریافت نکرده است. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های تنظیم هیجان شناختی (گروس و جانان، 2003) و سبک‌های کنار آمدن با تنیدگی (جارویس، 1993) گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری را بر مؤلفه‌های تنظیم هیجان و سبک‌های کنار آمدن  افراد گروه آزمایش داشته است (0/01>P). همچنین اندازه اثر به­ دست آمده متغیر تنظیم هیجان شناختی در مؤلفه ارزیابی مجدد 49%، سرکوبی 53% ، مؤلفه کنار آمدن مسئله­ مدار 79%، و مؤلفه کنار آمدن هیجان­مدار 83% به دست آمده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های به دست آمده می­توان نتیجه گرفت که روش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به افراد نحوه رویارویی و کنار آمدن هدفمند، مؤثر، و کارآمد را آموزش می ­دهد و در نتیجه به آنها کمک می‌کند که ادراک بهتری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود برای پاسخ‌دهی پیدا کند و شــیوه‌های بهتری برای غلبه بر موقعیت‌های تنش ­آور به ­کار ببرد.
واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، تنظیم هیجان، راهبردهای کنار آمدن، اختلال اضطراب فراگیر
متن کامل [PDF 753 kb]   (1489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/1 | پذیرش: 1397/8/1 | انتشار: 1398/12/20
فهرست منابع
1. Arnett JJ. Adolescence and emerging adulthood. 5th Edition. New Zealand: Pearson; 2012. [Link]
2. Cohen JR, Andrews AR, Davis MM, Rudolph KD. Anxiety and depression during childhood and adolescence: testing theoretical models of continuity and discontinuity. J Abnorm Child Psychol. 2018; 46 (6): 1295-1308. [Link] [DOI:10.1007/s10802-017-0370-x]
3. Kessler RC, Sampson NA, Berglund P, Gruber MJ, Al-Hamzawi A, Andrade L, et al. Anxious and non-anxious major depressive disorder in the World Health Organization World Mental Health Surveys. Epidemiol Psychiatr Sci. 2015; 24 (3): 210-226. [Link] [DOI:10.1017/S2045796015000189]
4. Akhondzadeh S, Naghavi HR, Vazirian M, Shayeganpour A, Rashidi H, Khani M. Passionflower in the treatment of generalized anxiety: A pilot double‐blind randomized controlled trial with oxazepam. J Clin Pharm Ther. 2001; 26 (5): 363-367. [Link] [DOI:10.1046/j.1365-2710.2001.00367.x]
5. Newman MG, Llera SJ, Erickson TM, Przeworski A, Castonguay LG. Worry and generalized anxiety disorder: a review and theoretical synthesis of evidence on nature, etiology, mechanisms, and treatment. Annu Rev Clin Psychol. 2013; 9: 275-297. [Link] [DOI:10.1146/annurev-clinpsy-050212-185544]
6. American Psychiatric Association (APA). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Washington, DC: American Psychiatric Pub; 2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
7. Rowa K, Antony MM. Generalized anxiety disorder. In: Craighead WE, Miklowitz DJ, Craighead LW, editor. Psychopathology: history, diagnosis, and empirical foundations. John Wiley & Sons; 2008, pp: 78-115. [Link]
8. Lieb R, Becker E, Altamura C. The epidemiology of generalized anxiety disorder in Europe. Eur Neuropsychopharmacol. 2005; 15 (4): 445-452. [Link] [DOI:10.1016/j.euroneuro.2005.04.010]
9. Hamidpour H, Dolatshai B, Pour Shahbaz A, Dadkhah A. The efficacy of schema therapy in treating women's generalized anxiety disorder. 2011; 16 (4): 420-431. [Persian]. [Link]
10. Sharifi V, Amin-Esmaeili M, Hajebi A, Motevalian A, Radgoodarzi R, Hefazi M, et al. Twelve-month prevalence and correlates of psychiatric disorders in Iran: the Iranian Mental Health Survey, 2011. Arch Iran Med. 2015; 18 (2): 76-84. [Link]
11. Gross JJ. Emotion regulation: conceptual and empirical foundations. In: Gross JJ, editor. Handbook of emotion regulation. 2nd ed. New York, NY, US: Guilford Press; 2014, pp: 3-20. [Link]
12. Gross JJ, Jazaieri H. Emotion, emotion regulation, and psychopathology: an affective science perspective. Clin Psychol Sci 2014; 2 (4): 387-401. [Link] [DOI:10.1177/2167702614536164]
13. Narimani M, Ariapouran S, Abolghasemi A, Ahadi B. The comparison of the effectiveness of mindfulness and emotion regulation training on mental health in chemical weapon victims. Journal of Clinical Psychology. 2010; 2 (4): 61-71. [Persian]. [Link]
14. Kring AM, Sloan DM. Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. Guilford Press; 2009. [Link]
15. Hashemi T, Abdollahi Hersis N, MahmoodAlilo M, Mashinchi Abbasi N. Role of cognitive emotion regulation strategies in symptoms of borderline personality. Journal of Modern Psychological Researches. 2016; 11 (41): 151-168. [Persian]. [Link]
16. Hewitt PL, Flett GL. Perfectionism and stress processes in psychopathology. In: Hewitt PL, Flett GL, editor. Perfectionism: theory, research, and treatment. Washington, DC, US: American Psychological Association; 2002, pp: 255-284. [Link] [DOI:10.1037/10458-011]
17. Navarro V, De la Morena G, González-Arteaga J, Yustres Á, Asensio L. A microstructural effective stress definition for compacted active clays. Geomechanics for Energy and the Environment. 2018; 15: 47-53. [Link] [DOI:10.1016/j.gete.2017.11.003]
18. Wills TA, Sandy JM, Yaeger AM, Cleary SD, Shinar O. Coping dimensions, life stress, and adolescent substance use: A latent growth analysis. J Abnorm Psychol. 2001; 110 (2): 309-323. [Link] [DOI:10.1037/0021-843X.110.2.309]
19. Mahmoud Alilou M, Khanjani Z, Bayat A. Comparing the coping strategies and emotion regulation of students with symptoms of anxiety-related emotional disorders and normal group. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3 (1): 41-51. [Persian]. [Link]
20. Khodayarifard M, Mansouri A, Besharat MA, Gholamali Lavasani M. A review of conceptual models for worry and generalized anxiety disorder. Clinical Excellence. 2017; 6 (2): 23-38. [Persian]. [Link]
21. Davoodi A, Neshat Doost HT, Abedi MR, Talebi H. The role of emotion regulation deficits, thought-action fusion and behavioral inhibition in Generalized Anxiety Disorder. scientific journal of ilam university of medical sciences. 2015; 22 (6): 115-124. [Persian]. [Link]
22. Mohdehi R, E'temadi A. Studying the therapy mediations and the effect of therapy commitment in the reduction of the symptoms of general anxiety disorder. Counseling Culture and Psycotherapy. 2011; 2 (7): 1-30. [Persian]. [Link]
23. Mahmoud-Alilou, Hashemi-Nosratabad, Sohrabi. Effectiveness of combined intervention based acceptance and commitment therapy (ACT) with Exposure techniques on patient's anxiety symptomsintensity and sensitivity dimensions in general anxiety disorder (GAD). Journal of Clinical Psychology. 2016; 8 (3): 61-76. [Persian]. [Link]
24. Zoalfaghari A, Bahrami H, Ganji K. A comparative analysis of acceptance-commitment and cognitive-behavioral interferences effectiveness on generalized anxiety disorder. Journal of Arak University of Medical Sciences. 2018; 20 (12): 24-34. [Persian]. [Link]
25. Evans S, Ferrando S, Findler M, Stowell C, Smart C, Haglin D. Mindfulness-based cognitive therapy for generalized anxiety disorder. J Anxiety Disord. 2008; 22 (4): 716-721. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2007.07.005]
26. Reinhold JA, Rickels K. Pharmacological treatment for generalized anxiety disorder in adults: an update. Expert Opin Pharmacother. 2015;16 (11): 1669-1681. [Link] [DOI:10.1517/14656566.2015.1059424]
27. Mogadam N, Amraae R, Asadi F, Amani O. The Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Hope and Psychological Well-being in Women with Breast Cancer under Chemotherapy. Journal of Nursing Education. 2018; 7 (6): 1-8. [Persian]. [Link]
28. Hayes SC, Pistorello J, Levin ME. Acceptance and commitment therapy as a unified model of behavior change. Couns Psychol. 2012; 40 (7): 976-1002. [Link] [DOI:10.1177/0011000012460836]
29. Asghari M, Faleh kar A, Zaree A, Mirza hoseini F, Amani O. Comparison of the efficacy of acceptance acceptance commitment therapy and electrical stimulation with alternating current on mood symptoms in depressed patients. Iranian Journal of Nursing Research. 2018; 4 (13): 16-23. [Persian]. [Link]
30. Shawyer F, Farhall J, Thomas N, Hayes SC, Gallop R, Copolov D, et al. Acceptance and commitment therapy for psychosis: Randomised controlled trial. Br J Psychiatry. 2017; 210 (2): 140-148. [Link] [DOI:10.1192/bjp.bp.116.182865]
31. Graham CD, Gillanders D, Stuart S, Gouick J. An acceptance and commitment therapy (ACT)-based intervention for an adult experiencing post-stroke anxiety and medically unexplained symptoms. Clin Case Stud. 2015; 14 (2): 83-97. [Link] [DOI:10.1177/1534650114539386]
32. Behrouz B, Bavali F, Heidarizadeh N, Farhadi M. The effectiveness of acceptance and commitment therapy on psychological symptoms, coping styles, and quality of life in patients with type-2 diabetes. Journal of Health. 2016; 7 (2): 236-253. [Persian]. [Link]
33. Ghorbani M, Amin Pur R. The Effectiveness of acceptance and commitment therapy on stress coping strategies in women with ulcerative colitis. Govaresh. 2015; 20 (1): 34-42. [Persian]. [Link]
34. Shayeghian Z, Hassanabadi H, Aguilar-Vafaie ME, Amiri P, Besharat MA. A randomized controlled trial of acceptance and commitment therapy for type 2 diabetes management: the moderating role of coping styles. PloS one. 2016; 11 (12): e0166599. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0166599]
35. Mohammadi L, Salehzade Abarghoei M, Nasirian M. Effectiveness of acceptance and commitment therapy on cognitive emotion regulation in men under methadone treatment. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. 2015; 23 (9): 853-861. [Persian]. [Link]
36. Darvish Baseri L, DashtBozorgi Z. Effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on cognitive emotion regulation and alexithymia of patients with type 2 diabetes. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2017; 5 (1): 7-14. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/ijpn-05012]
37. Kiani A, Ghasemi N, Pourabbas A. The comparsion of the efficacy of group psychotherapy based on acceptance and commitment therapy, and mindfulness on craving and cognitive emotion regulation in methamphetamine addicts. research on addiction. 2013; 6 (24): 27-36. [Persian]. [Link]
38. Roger D, Jarvis G, Najarian B. Detachment and coping: The construction and validation of a new scale for measuring coping strategies. Personality and Individual differences. 1993; (15): 619-26. [Link] [DOI:10.1016/0191-8869(93)90003-L]
39. Zahri S. Study of effect self-care education on coping styles in patients with hemodialysis in educational hospitals depended to health ministry in Tehran [MSc Thesis]. [Tehran, Iran]: Iran Medical Sciences University; 1996. [Persian].
40. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol. 2003; 85 (2): 348-362. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348]
41. Hosseini F, Khayyer M. Scrutinizing the role of cognitive appraisal in mediating parenting influences on students academic emotions and emotional regulatioN. Studies in Learning and Instruction. 2011; 3 (1): 8-10. [Persian]. [Link]
42. Duenas JA. Acceptance and Commitment therapy for adolescent difficulties with emotion regulation: an open trial [P.hD. Thesis]. [Michigan, United States]: Department of Psychology, Western Michigan University; 2016, pp: 1-63. [Link]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها