[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 319-307 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه های آموزشی مبتنی بر مدرسه در پیشگیری از سوءاستفاده جنسی از کودکان: مطالعه مروری نظام مند
سمیه علیرضایی1 ، خدیجه میرزایی نجم‌آبادی* 2
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
چکیده:   (5671 مشاهده)
هدف: سوءاستفاده از کودک مشکل مهمی است که پیشگیری از آن به روش ­های مرثری نیاز دارد. از جمله روش‌های مورد استفاده برای آموزش رفتارهای خودمراقبتی به کودکان، روی­آورد مبتنی بر مدرسه است. هدف از مطالعه مروری نظام‌مند حاضر، بررسی نقش برنامه­ های آموزشی مبتنی بر مدرسه در پیشگیری از سوء­استفاده جنسی از کودک است.
منابع داده‌ها: پژوهش مروری نظام­ مند حاضر با جست­وجوی مقالات انگلیسی از پایگاه‌های داده شامل  Science Direct، PubMed، Google Scholar  و Scopus و با استفاده از کلمات کلیدی (Education) AND (School-Based) AND (Child OR Children) AND (Sexual Abuse OR Abuse) به دست آمد. همچنین مقالات فارسی در پایگاه­ های داده Iran doc، SID، Iran Medex  و Magiran با همان کلمات کلیدی به زبان فارسی مورد جست‌وجو قرار گرفت. همچنین فقط مقالات منتشر شده از سال 2000 تا سال 2017 مورد ارزیابی قرار گرفتند.
روش مطالعه: جهت ارزیابی مقالات از معیار نمره­ گذاری جداد استفاده شد. مقالاتی که بر اساس این معیار نمره جداد بیشتر از 3 را گرفتند، وارد مطالعه شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌صورت کیفی صورت گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که روش ­های آموزشی مبتنی بر مدرسه برای پیشگیری از سوءاستفاده جنسی سبب افزایش آگاهی، نگرش و یادگیری رفتارهای خودمراقبتی در کودکان می‌شود.
نتیجه­ گیری: این پژوهش دیدگاه جدیدی از برنامه ­های آموزشی مبتنی بر مدرسه در پیشگیری از سوءاستفاده جنسی از کودکان را نشان داد. توجه بیشتر به آموزش برنامه ­ها و ترکیب آن با مهارت­های عملی مناسب، سبب توانمندسازی کودکان در زمینه­ رفتارهای خودمراقبتی خواهد شد. همچنین از این نتایج می­توان در برنامه‌ریزی‌های تخصصی و اجتماعی جدید، بهبود خدمات موجود، و یا تصمیم ­گیری در مورد بودجه برنامه ­های آموزشی استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، برنامه مبتنی بر مدرسه، سوءاستفاده جنسی، کودک
متن کامل [PDF 935 kb]   (1785 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/20 | پذیرش: 1397/10/9 | انتشار: 1398/8/25
فهرست منابع
1. Leeb RT, Paulozzi L, Melanson C, Simon T, Arias I. Child maltreatment surveillance: uniform definitions for public health and recommended data elements, version 1.0. Atlanta (GA): Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Injury Prevention and Control; 2008. [Link] [DOI:10.1037/e587022010-001]
2. Ben YY, Attar-Schwartz S, Ziv A, Jedwab M, Benbenishty R. Child abuse and neglect: reporting by health professionals and their need for training. Isr Med Assoc J. 2010; 12(10): 598-602. [Link]
3. Pereda N, Guilera G, Forns M, Gómez-Benito J. The international epidemiology of child sexual abuse: a continuation of Finkelhor (1994). Child Abuse Negl. 2009; 33(6): 331-342. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2008.07.007]
4. World Health Organization. Guidelines for medico-legal care of victims of sexual violence. 2003. [Link]
5. Hébert M, Moreau C, Blais M, Lavoie F, Guerrier M. Child sexual abuse as a risk factor for teen dating violence: Findings from a representative sample of Quebec youth. J Child Adolesc Trauma. 2017; 10(1): 51-61. [Link] [DOI:10.1007/s40653-016-0119-7]
6. Jewkes R, Fulu E, Tabassam Naved R, Chirwa E, Dunkle K, Haardörfer R, et al. Women's and men's reports of past-year prevalence of intimate partner violence and rape and women's risk factors for intimate partner violence: A multicountry cross-sectional study in Asia and the Pacific. PLoS Med. 2017; 14(9): e1002381. [Link] [DOI:10.1371/journal.pmed.1002381]
7. Behere PB, Mulmule AN. Sexual abuse in 8-year-old child: where do we stand legally? Indian J Psychol Med. 2013; 35(2): 203-205. [Link] [DOI:10.4103/0253-7176.116256]
8. Global prevalence of child sexual abuse [Internet]. Journalist's Resource. 2011 [cited 2019 Sep 11]. Available from: [Link]
9. Staff TPO. Correction: sexual assault incidents among college undergraduates: prevalence and factors associated with risk. Plos One. 2018; 13(1): e0192129. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0192129]
10. Irish L, Kobayashi I, Delahanty DL. Long-term physical health consequences of childhood sexual abuse: a meta-analytic review. J Pediatr Psychol. 2010; 35(5): 450-461. [Link] [DOI:10.1093/jpepsy/jsp118]
11. Finkelhor D, Turner HA, Shattuck A, Hamby SL. Prevalence of childhood exposure to violence, crime, and abuse: results from the national survey of children's exposure to violence. JAMA Pediatr. 2015; 169(8): 746-754. [Link] [DOI:10.1001/jamapediatrics.2015.0676]
12. Singh MM, Parsekar SS, Nair SN. An epidemiological overview of child sexual abuse. J Family Med Prim Care. 2014; 3(4): 430-435. [Link] [DOI:10.4103/2249-4863.148139]
13. Ogunfowokan AA, Fajemilehin RB. Impact of a school-based sexual abuse prevention education program on the knowledge and attitude of high school girls. J Sch Nurs. 2012; 28(6): 459-468. [Link] [DOI:10.1177/1059840512446949]
14. Mikton C, Butchart A. Child maltreatment prevention: a systematic review of reviews. Bull World Health Organ. 2009; 87(5): 353-361. [Link] [DOI:10.2471/BLT.08.057075]
15. Jadad AR, Moore RA, Carroll D, Jenkinson C, Reynolds DJ, Gavaghan DJ, et al. Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary? Control Clin Trials. 1996; 17(1): 1-12. [Link] [DOI:10.1016/0197-2456(95)00134-4]
16. Morris MC, Kouros CD, Janecek K, Freeman R, Mielock A, Garber J. Community-level moderators of a school-based childhood sexual assault prevention program. Child Abuse Negl. 2017; 63: 295-306. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2016.10.005]
17. White C, Shanley DC, Zimmer-Gembeck MJ, Lines K, Walsh K, Hawkins R. Cluster randomised-control trial for an Australian child protection education program: study protocol for the learn to be safe with Emmy and friends™. BMC Public Health. 2016; 16: 72. [Link] [DOI:10.1186/s12889-016-2721-x]
18. Chen Y-C, Fortson BL, Tseng K-W. Pilot evaluation of a sexual abuse prevention program for Taiwanese children. J Child Sex Abus. 2012; 21(6): 621-645. [Link] [DOI:10.1080/10538712.2012.726699]
19. Kenny MC, Wurtele SK. Children's abilities to recognize a "good" person as a potential perpetrator of childhood sexual abuse. Child Abuse Negl. 2010; 34(7): 490-495. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2009.11.007]
20. Pulido ML, Dauber S, Tully BA, Hamilton P, Smith MJ, Freeman K. Knowledge gains following a child sexual abuse prevention program among urban students: a cluster-randomized evaluation. Am J Public Health. 2015; 105(7): 1344-1350. [Link] [DOI:10.2105/AJPH.2015.302594]
21. Dale R, Shanley DC, Zimmer-Gembeck MJ, Lines K, Pickering K, White C. Empowering and protecting children by enhancing knowledge, skills and well-being: A randomized trial of Learn to BE SAFE with Emmy. Child Abuse Negl. 2016; 51: 368-378. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2015.07.016]
22. Krahé B, Knappert L. A group-randomized evaluation of a theatre-based sexual abuse prevention programme for primary school children in Germany. J Community Appl Soc Psychol. 2009; 19(4): 321-329. [Link] [DOI:10.1002/casp.1009]
23. Hébert M, Lavoie F, Piché C, Poitras M. Proximate effects of a child sexual abuse prevention program in elementary school children. Child Abuse Negl. 2001; 25(4): 505-522. [Link] [DOI:10.1016/S0145-2134(01)00223-X]
24. Weatherley R, Siti Hajar AB, Noralina O, John M, Preusser N, Yong M. Evaluation of a school-based sexual abuse prevention curriculum in Malaysia. Child Youth Serv Rev. 2012; 34(1): 119-125. [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2011.09.009]
25. Smith PK, Cowie H, Olafsson RF, Liefooghe APD, Almeida A, Araki H, et al. Definitions of bullying: a comparison of terms used, and age and gender differences, in a fourteen-country international comparison. Child Dev. 2002; 73(4): 1119-1133. [Link] [DOI:10.1111/1467-8624.00461]
26. Chan LF, Maniam T, Saini SM, Shah SA, Loh SF, Sinniah A, et al. Sexual abuse and substance abuse increase risk of suicidal behavior in Malaysian youth. Asia Pac Psychiatry. 2013; 5 Suppl 1: 123-126. [Link] [DOI:10.1111/appy.12057]
27. Kopp B, Miltenberger RG. Evaluating the acceptability of four versions of a child sexual abuse prevention program. Child Fam Behav Ther. 2009; 31(3): 192-202. [Link] [DOI:10.1080/07317100903099183]
28. Rispens J, Aleman A, Goudena PP. Prevention of child sexual abuse victimization: a meta-analysis of school programs. Child Abuse Negl. 1997; 21(10): 975-987. [Link] [DOI:10.1016/S0145-2134(97)00058-6]
29. Topping KJ, Barron IG. School-based child sexual abuse prevention programs: a review of effectiveness [Internet]. Centre for Reviews and Dissemination (UK); 2009 [cited 2019 Sep 11]. Available from: [Link]
30. Ekabua JE, Agan TU, Iklaki CU, Ekanem EI, Itam IH, Ogaji DS. Risk factors associated with sexual assault in Calabar south eastern Nigeria. Niger J Med. 2006; 15(4): 406-408. [Link] [DOI:10.4314/njm.v15i4.37255]
31. Deblinger E, Thakkar-Kolar RR, Berry EJ, Schroeder CM. Caregivers' efforts to educate their children about child sexual abuse. A replication study. Child Maltreat. 2010; 15(1): 91-100. [Link] [DOI:10.1177/1077559509337408]
32. Taal M, Edelaar M. Positive and negative effects of a child sexual abuse prevention program. Child Abuse Negl. 1997; 21(4): 399-410. [Link] [DOI:10.1016/S0145-2134(96)00179-2]
33. Jin Y, Chen J, Yu B. Knowledge and skills of sexual abuse prevention: a study on school-aged children in Beijing, China. J Child Sex Abus. 2016; 25(6): 686-696. [Link] [DOI:10.1080/10538712.2016.1199079]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alirezaei S, Mirzaiinajmabadi K. The Impact of School-Based Education Programs on Preventing Child Sexual Abuse: A Systematic Review Study. J Child Ment Health 2019; 6 (3) :307-319
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-500-fa.html

علیرضایی سمیه، میرزایی نجم‌آبادی خدیجه. تأثیر برنامه های آموزشی مبتنی بر مدرسه در پیشگیری از سوءاستفاده جنسی از کودکان: مطالعه مروری نظام مند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (3) :307-319

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-500-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( دوره ششم شماره سوم پاییز 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645