[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 167-155 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر الگوی آموزش مدیریت والدین بر کاهش قلدری و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان
منصوره بهرامی* 1، شهرام واحدی2 ، یوسف ادیب2 ، رحیم بدری گرگری2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
2- گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (2741 مشاهده)
زمینه و هدف: پدیده­ قلدری یکی از مهم­ترین مسائل شایع کودکان امروزی در مدارس است که پیامد­های نامطلوب و مخربی بر بهزیستی روانی و اجتماعی دانش ­آموزان دارد. در این میان نقش چشمگیر خانواده و نظام تربیتی والدین یکی از مهم­ترین عواملی است که باعث یادگیری و مشارکت کردن کودکان و نوجوانان در جریان ­های قلدری است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بر کاهش قلدری و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش ­آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه گواه بود. نمونه­ مورد مطالعه شامل 36 نفر از کودکان پایه­ تحصیلی چهارم و پنجم مدارس ابتدایی در دامنه­ سنی 10 تا 12 سال شهر کرج در سال 1397-96 بودند که به­ شیوه نمونه­ گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 18 نفر) به صورت تصادفی جایدهی یافتند. ابزار پژوهش شامل فرم کودکان پرسشنامه­ قلدری اولویوس(1996) و تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) بود. والدین گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه­ ای (1 جلسه در هفته و به‌صورت متوالی) تحت آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند و گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار20spss استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که مداخله­ آموزش مدیریت والدین توانسته است به‌طور معناداری باعث کاهش نشانه­ های قلدری (0/001 P<، 120/61=) و کاهش  راهبردهای سازش­ نایافته (0/001>p؛ 17/98=F) و افزایش راهبردهای سازش ­یافته (0/001>p؛ 83/15=F) در تنظیم شناختی هیجان دانش­آموزان شود (0/001 P<، 14/07F=).
نتیجه گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که نقش آموزش مدیریت والدین و تغییر در شیوه­ والدگری و همچنین الگوهای رفتاری والدین در یادگیری و بروز رفتارهای قلدری فرزندان، بسیار چشمگیر بوده و به کاهش رفتار­های قلدری فرزندان در این مطالعه، شده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش مدیریت والدین، قلدری، تنظیم شناختی هیجان، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1056 kb]   (1463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/26 | پذیرش: 1397/5/16 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M, Vahedi S, Adib Y, Badri Gargari R. Effectiveness of Parent Management Training (PMT) on Reducing Bullying and Improving Cognitive Emotion Regulation in Students. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :155-167
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-507-fa.html

بهرامی منصوره، واحدی شهرام، ادیب یوسف، بدری گرگری رحیم. تأثیر الگوی آموزش مدیریت والدین بر کاهش قلدری و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :155-167

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-507-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645