[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 140-128 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامۀ امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‎آموزان تیزهوش
مجتبی مهدوی* 1، احمد به پژوه2 ، سعید حسن زاده2 ، سید سعید سجادی اناری1
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (3475 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، مربیان، پژوهشگران، و متخصصان، بیش‌ازپیش، ضرورت توجه به سلامت روان افراد تیزهوش را احساس کرده‌اند؛ به همین جهت، جنبشی برای مطالعه و پژوهش در این حوزه شکل ‌گرفته است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامۀ امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش ­آموزان تیزهوش انجام شد.
روش: روش این پژوهش، نیمهآزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 95-1394 بود که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار داشتند. از این جامعه آماری، 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گردآوری داده‌ها به کمک پرسشنامۀ سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1979) و پرسشنامۀ فرسودگی تحصیلی ماسلاچ (شوفلی، بیکر، هاگدین، شاپ و کلیدر، 2001) انجام شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی، تحت آموزش امیدبخشی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه ­های ذکر شده مورد آزمون قرار گرفتند و در پایان داده‌های به­ دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس سنجش مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که آموزش برنامۀ امیدبخشی به‌طور معناداری موجب ارتقای ابعاد سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی می‌شود (p<0.05).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های به­دست آمده در این مطالعه می ­توان نتیجه­ گیری کرد که برنامه امیدبخشی با ایجاد اهداف واقع­ بینانه و کاهش سطح ناامیدی در گروه آزمایش باعث ارتقای سلامت روانی آنها شده است.
واژه‌های کلیدی: تیزهوشی، سلامت روانی، فرسودگی تحصیلی
متن کامل [PDF 736 kb]   (1835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/3 | پذیرش: 1397/8/17 | انتشار: 1399/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi M, Behpajooh A, Hasanzadeh S, Sajadi Anari S S. The Effectiveness of Hope Therapy on Promoting Mental Health and Reducing Academic Burnout in High School Students at Risk or Academic Burn-out. J Child Ment Health 2020; 7 (1) :128-140
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-519-fa.html

مهدوی مجتبی، به پژوه احمد، حسن زاده سعید، سجادی اناری سید سعید. اثربخشی آموزش برنامۀ امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‎آموزان تیزهوش. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (1) :128-140

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-519-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660