:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 140-128 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامۀ امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‎آموزان تیزهوش
مجتبی مهدوی* 1، احمد به پژوه2 ، سعید حسن زاده2 ، سید سعید سجادی اناری1
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (3069 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، مربیان، پژوهشگران، و متخصصان، بیش‌ازپیش، ضرورت توجه به سلامت روان افراد تیزهوش را احساس کرده‌اند؛ به همین جهت، جنبشی برای مطالعه و پژوهش در این حوزه شکل ‌گرفته است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامۀ امیدبخشی بر ارتقای سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش ­آموزان تیزهوش انجام شد.
روش: روش این پژوهش، نیمهآزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 95-1394 بود که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار داشتند. از این جامعه آماری، 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گردآوری داده‌ها به کمک پرسشنامۀ سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلر، 1979) و پرسشنامۀ فرسودگی تحصیلی ماسلاچ (شوفلی، بیکر، هاگدین، شاپ و کلیدر، 2001) انجام شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی، تحت آموزش امیدبخشی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه ­های ذکر شده مورد آزمون قرار گرفتند و در پایان داده‌های به­ دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس سنجش مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که آموزش برنامۀ امیدبخشی به‌طور معناداری موجب ارتقای ابعاد سلامت روانی و کاهش فرسودگی تحصیلی می‌شود (p<0.05).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های به­دست آمده در این مطالعه می ­توان نتیجه­ گیری کرد که برنامه امیدبخشی با ایجاد اهداف واقع­ بینانه و کاهش سطح ناامیدی در گروه آزمایش باعث ارتقای سلامت روانی آنها شده است.
واژه‌های کلیدی: تیزهوشی، سلامت روانی، فرسودگی تحصیلی
متن کامل [PDF 736 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/3 | پذیرش: 1397/8/17 | انتشار: 1399/3/31



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها