:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 46-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی های شخصیتی کودکان پیش دبستانی
معصومه بذول نژاد1 ، جهانشاه محمدزاده* 2، وحید احمدی3 ، کورش سایه میری3 ، شهرام مامی3
1- دانشکده علوم انسانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2- دانشگاه آزاد/ایلام
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
چکیده:   (3011 مشاهده)
زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که تحول شناختی در شکل­ گیری شخصیت عامل تعیین ­کننده مهمی است. این پژوهش با هدف تأثیر مداخله آموزشی بر اساس برنامه کویین بر ویژگی­ های شخصیتی (کنجکاوی، سرسپردگی به علایق خود، پشتکار، تحمل شکست، و خود مهارگری) کودکان پیش­دبستانی  انجام شد.
روش: روش پژوهش در این پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان پنج ساله حاضر در مهدهای کودک و مراکز پیش­ دبستانی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1397- 1396 بودند که تعداد 80  نفر از آنها به شیوه نمونه ­گیری خوشه­ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی 40 نفری جایدهی شده ­اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزه انجام کار در کودکان (گی یست و کیل هافنر ، 1998)، خودمهارگری (کندال و ویلکاکس، 1979) و تحمل کام ­نایافتگی (هارینگتون، 2005) بود. گروه آزمایش در 7 جلسه 90 دقیقه ­ای تحت آموزش برنامه کویین قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی کویین تأثیر معناداری بر ویژگی های شخصیت (کنجکاوی، سرسپردگی به علایق خود، پشتکار، تحمل شکست، و خودمهارگری) کودکان پیش ­دبستانی داشت­؛  همچنین تأثیر این برنامه در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (0.01>P).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر، برنامه آموزشی کویین با ایجاد تغییرات مثبت در مادران مانند افزایش هوش هیجانی بر ویژگی­ های شخصیتی فرزندان آنها تأثیرگذار بوده است.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی کویین، ویژگی های شخصیتی، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 1105 kb]   (1336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/6 | پذیرش: 1397/6/29 | انتشار: 1397/9/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها