[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 58-49 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبک های فرزندپروری والدین با رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی
فرحناز قطب زاده اسرار* 1، ایرج شاکری نیا
چکیده:   (7552 مشاهده)

زمینه و هدف: سبک­ های فرزندپروری والدین مهمترین نقش را در تربیت فرزندان به عهده دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی رفتار سازشی دانش ­آموزان کم ­توان ذهنی بر اساس سبک­ های فرزندپروری مادران آنها انجام شد.

روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان کم­توان ذهنی مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می­ دادند که از میان آنها 110 نفر با روش نمونه ­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها در این پژوهش از پرسشنامه رفتار سازشی واینلند (1953) و پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند (1973) استفاده شد.

 یافته­ ها: تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک مقتدرانه با رفتار سازشی همبستگی مثبت معنی ­دار و بین سبک ­های مستبدانه و سهل­ گیرانه با رفتار سازشی همبستگی منفی معنی دار وجود دارد (01/0>P). همچنین تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک تربیتی مقتدرانه پیش­ بینی­ کننده مثبت و معنی دار رفتار سازشی است (01/0>P) و سبک های تربیتی سهل­ گیرانه و استبدادی پیش ­بینی ­کننده منفی و معنی­دار رفتار سازشی است (01/0>P).

 نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­های به دست آمده طراحی و برگزاری برنامه­ ها و کارگاه ­های آموزش خانواده در زمینه آگاه ­سازی اولیا از سبک­ های فرزندپروری و تأثیر هر یک از آنها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده، رفتار سازشی دانش ­آموزان کم­ توان ­ذهنی را بهبود بخشید.

واژه‌های کلیدی: سبک های فرزندپروری، مادران، رفتار سازشی، کم توان ذهنی
متن کامل [PDF 700 kb]   (5232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/22 | پذیرش: 1394/6/28 | انتشار: 1394/9/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghotbzadeh Asrar F, Shakerinia I. The Relationship Between Parenting Styles with Adaptive Behavior among Students with Intellectuall Disability. J Child Ment Health 2015; 2 (3) :49-58
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-57-fa.html

قطب زاده اسرار فرحناز، شاکری نیا ایرج. رابطه سبک های فرزندپروری والدین با رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (3) :49-58

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-57-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645