[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 227-218 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی-رفتاری در کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون
آذین آدمیت* 1، علیرضا وارسته2 ، علیرضا نظام دوست3
1- دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
2- گروه روان شناسی بالینی، واحد لاهیجان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (3519 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات هیجانی- رفتاری در کودکان مبتلا به نشانگان داون منجر به بروز مشکلات اجتماعی و کاهش توانایی در کنش ­های اجرایی و شناختی کودک می­ شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی ­درمانی در کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان 6 الی 16 ساله مبتلا به نشانگان داون شهر رشت در سال 96-1395 بود که 20 نفر از آنها به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش به صورت تصادفی جایدهی شدند (هر گروه 10 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری  راتر بود. برای گروه آزمایش، آموزش بازی­درمانی در 10 جلسه30 الی 45 دقیقه‌ای برگزار شد، در حالی که گروه گواه در این مدت هیچ گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. داده‌های به­ دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش بازی­درمانی در کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون مؤثر بوده است (0/01 > P).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر علاوه بر معناداری آماری، می‌توان بر اهمیت بازی­ درمانی با شیوه مناسب برای کودکان مبتلا به نشانگان داون در کاهش اختلالات رفتاری تأکید کرد و از آن به عنوان یک روش مؤثر، بهره گرفت.
واژه‌های کلیدی: اختلالات رفتاری، بازی درمانی، نشانگان داون
متن کامل [PDF 745 kb]   (3170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/26 | پذیرش: 1397/9/20 | انتشار: 1397/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adamiat A, Varasteh A, Nezamdoust A. The Effectiveness of Play Therapy in Reducing Behavioral Disorders in Children with Down Syndrome. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :218-227
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-585-fa.html

آدمیت آذین، وارسته علیرضا، نظام دوست علیرضا. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی-رفتاری در کاهش اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :218-227

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-585-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645