[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 106-93 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی، توجه و تمرکز، و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی
مهدی شاه محمدی* 1، غلام حسین انتصارفونی2 ، مسعود حجازی2 ، حسن اسدزاده3
1- واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (8071 مشاهده)
زمینه و هدف: میزان شیوع نسبتاً زیاد اختلال یادگیری ریاضی و وجود پیامدهای ناشی از آن که مبتلایان را نه تنها در دوران کودکی با دشواری­های ویژه­ای روبرو می­ سازد، که در اغلب موارد، هزینه ­های مادی و معنوی بسیاری را برای کودک، خانواده، و جامعه به دنبال دارد. برنامه توانبخشی شناختی مشتمل بر آموزش، ذخیره ­سازی، و پردازش مؤلفه ­های حافظه فعال افراد است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر افزایش میزان مهارت ­های هوش غیرکلامی، توجه و تمرکز، و عملکرد تحصیلی دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است.
روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش ­آزمون، پس­ آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانش­آموز دختر و پسر دارای اختلال ریاضی مقطع ابتدایی در دامنه سنی 11-9 شهرستان میانه در سال تحصیلی 97-96 بود که به شیوه نمونه ­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایدهی شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون توجه و تمرکز  بریکن کمپ (2002) ،آزمون هوش غیر­کلامی وکسلرکودکان (ویرایش چهارم)، و آزمون ریاضی ایران کی­مت ( هومن، 1376) بوده است. بعد از اجرای پیش ­آزمون، مداخلات توانبخشی برای گروه آزمایش در 16 جلسه 60 دقیقه ­ای، هفته ­ای 2 بار و به صورت انفرادی انجام ­گرفت. در نهایت از هردو گروه آزمایش و گواه، پس ­آزمون گرفته شد.
یافته­ ها: نتایج به دست آمد با روش تحلیل کوواریانس نشان داد که استفاده از روش توانبخشی شناختی در شرکت ­کنندگان گروه آزمایش بر میزان مهارت­ های هوش غیرکلامی (0/05>P، 4/859 F(1,37)=)، میزان توجه و تمرکز (0/05>P، 95/956 F(1,37)=)، و عملکرد تحصیلی (0/05>P، 66/227 F(1,37)=) دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی، تأثیر معناداری را به دنبال داشته است.
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، برنامه آموزشی توانبخشی شناختی با استفاده از برنامه­ های تمرینی جذاب که به صورت بازی و سلسله­ مراتبی طراحی شده ­بود، توانسته است بخش­ های مورد نظر مغزی دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری را در زمینه­ های توجه و تمرکز، عملکرد تحصیلی و هوش غیر­کلامی، تحریک و تقویت کرده و موجب ارتقاء عملکرد ذهنی و کارایی تحصیلی آنها شود.
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، اختلال یادگیری ریاضی، توجه و تمرکز، هوش غیرکلامی، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 764 kb]   (2228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/1 | پذیرش: 1398/1/11 | انتشار: 1398/5/20
فهرست منابع
1. Katz LJ, Goldstein G, Beers SR. Learning disabilities in older adolescents and adults: clinical utility of the neuropsychological perspective. Boston, MA: Springer US; 2001, pp: 51-63. [Link] [DOI:10.1007/b108001]
2. Tanguay PB. Nonverbal learning disabilities at school. Educating students with NLD, Asperger Syndrome, and related conditions / Response. Br J Educ Psychol. 2003; 73: 445-447. [Link]
3. Harackiewicz JM, Linnenbrink EA. Multiple achievement goals and multiple pathways for learning: the agenda and impact of Paul R. Pintrich. Educ Psychol. 2005; 40(2): 75-84. [Link] [DOI:10.1207/s15326985ep4002_2]
4. Metsala JL, Galway TM, Ishaik G, Barton VE. Emotion knowledge, emotion regulation, and psychosocial adjustment in children with nonverbal learning disabilities. Child Neuropsychol. 2017; 23(5): 609-629. [Link] [DOI:10.1080/09297049.2016.1205012]
5. Semrud-Clikeman M. Neuropsychological aspects for evaluating learning disabilities. J Learn Disabil. 2005; 38(6): 563-568. [Link] [DOI:10.1177/00222194050380061301]
6. Colbert AM, Bo J. Evaluating relationships among clinical working memory assessment and inattentive and hyperactive/impulsive behaviors in a community sample of children. Res Dev Disabil. 2017; 66: 34-43. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2017.04.010]
7. Klein E, Moeller K, Huber S, Willmes K, Kiechl-Kohlendorfer U, Kaufmann L. Gestational age modulates neural correlates of intentional, but not automatic number magnitude processing in children born preterm. Int J Dev Neurosci. 2018; 65: 38-44. [Link] [DOI:10.1016/j.ijdevneu.2017.10.004]
8. Dowker A. Early identification and intervention for students with mathematics difficulties. J Learn Disabil. 2005; 38(4): 324-332. [Link] [DOI:10.1177/00222194050380040801]
9. Geary DC. Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics. J Learn Disabil. 2005; 38(4): 305-307. [Link] [DOI:10.1177/00222194050380040401]
10. Nejati V, Shahidi S, Helmi S. Enhancement of executive functions with cognitive rehabilitation in older adults. Journal of Modern Rehabilitation. 2016; 10(3): 120-127. [Link]
11. Seidman LJ. Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clin Psychol Rev. 2006; 26(4): 466-485. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2006.01.004]
12. Narimani M, Soleymani E, Tabrizchi N. The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of School Psychology. 2015; 4(2): 118-134. [Persian]. [Link]
13. Dovis S, Van der Oord S, Wiers RW, Prins PJM. Improving executive functioning in children with adhd: training multiple executive functions within the context of a computer game. A randomized double-blind placebo controlled trial. PLoS One. 2015; 10(4): e0121651. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0121651]
14. Agha Babaei S, Amiri S. Visual-spatial component of working memory and short-term memory in students with learning disorders and comparison with normal students. Journal of Cognitive Psychology. 2015; 2(4): 1-9. [Persian]. [Link]
15. Mosaiebi N, Mirmahdi R. The effectiveness of cognitive rehabilitation computer (CRT) in the improvement of working memory in children with attention deficit reduction, continuous attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Psychological Methods and Models. 2018; 8(29): 105-124. [Persian]. [Link]
16. Landerl K, Willburger E. Temporal processing, attention, and learning disorders. Learn Individual Differ. 2010; 20(5): 393-401. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2010.03.008]
17. Sterr AM. Attention performance in young adults with learning disabilities. Learn Individual Differ. 2004; 14(2): 125-133. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2003.10.001]
18. Arghavani M, MosaviNasab MH, Khezri Moghadam N. The effectiveness of cognitive empowerment on executive functions (inhibition, updating and shifting) in students with learning disorder. Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2017; 5(8): 205-222. [Persian]. [Link]
19. Amani O, Mazaheri MA, Nejati V, Shamsian S. Effectiveness of cognitive rehabilitation in executive functions (attention and working memory) in adolescents survived from acute lymphoblastic leukemia with a history of chemotherapy: a randomized clinical trial. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2017; 27(147): 126-138. [Persian]. [Link]
20. Gray SA, Chaban P, Martinussen R, Goldberg R, Gotlieb H, Kronitz R, et al. Effects of a computerized working memory training program on working memory, attention, and academics in adolescents with severe LD and comorbid ADHD: a randomized controlled trial. J Child Psychol Psychiatry. 2012; 53(12): 1277-1284. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2012.02592.x]
21. Ghamari H, Narimani M, Mahmoodi H. The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of children with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities. 2012; 1(2): 98-115. [Persian]. [Link]
22. Haroon Rashidi H, Moradimanesh F. A comparison of developmental language of children with verbal and nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2014; 3(310): 100-111. [Persian]. [Link]
23. Fletcher JM, Lyon GR, Fuchs LS, Barnes MA. Learning disabilitiesfrom identification to intervention. 2nd ed. New York: Guilford Publications; 2018, pp: 232-275. [Link]
24. Sohlberg MM, Mateer CA. Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York, NY, US: Guilford Press; 2001, pp: 162-166. [Link]
25. Kesler SR, Lacayo NJ, Jo B. A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury. Brain Inj. 2011; 25(1): 101-112. [Link] [DOI:10.3109/02699052.2010.536194]
26. Biederman J. Attention-deficit/hyperactivity disorder: a selective overview. Biol Psychiatry. 2005; 57(11): 1215-1220. [Link] [DOI:10.1016/j.biopsych.2004.10.020]
27. McCloskey G, Perkins LA, Divner BV. Assessment and intervention for executive function difficulties. 1 edition. New York, NY: Routledge; 2008, pp: 102-107. [Link] [DOI:10.4324/9780203893753]
28. Bagheri F. d2, the test of selective attention, concentration and effort. Tehran: Arjmand; 2012, pp: 5-130. [Persian].
29. Sadeghi A, Rabiee M, Abedi MR. Validation and reliability of the wechsler intelligence scale for children-IV. Journal of Developmental Psychology (Iranian Psychologists). 2011; 7(28): 377-386. [Persian]. [Link]
30. Mohammadesmaeil E, Hooman HA. Adaptation and standardization of the Iran key-math test of mathematics. Journal of Exceptional Children. 2003; 2(4): 323-332. [Persian]. [Link]
31. Nejati V. The designing and normalization of attention registration test in children. Journal of Research of Behavioural in Sciences. 2015; 13(4): 519-524. [Persian]. [Link]
32. Radfar F, Nejati V, Fathababdi J, Layegh H. Effect of attention training on working memory function and reading components in pupils with dyslexia: a single-subject design study. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2016; 26(142): 194-212. [Persian]. [Link]
33. Najarzadegan M, Nejati V, Amiri N. Effect of cognitive rehabilitation of working memory in reducing behavioral symptoms (attention deficit and impulsivity) of children with attention deficit and hyperactivity disorder. Neuropsychology. 2015; 1(1):52-45. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahmohamadi M, Entesarfooni G, Hejazi M, Asadzadeh H. The Impact of Cognitive Rehabilitation Training Program on Non-verbal Intelligence, Attention and Concentration, and Academic Performance of Students with Dyscalculia . J Child Ment Health 2019; 6 (2) :93-106
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-591-fa.html

شاه محمدی مهدی، انتصارفونی غلام حسین، حجازی مسعود، اسدزاده حسن. تأثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی، توجه و تمرکز، و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (2) :93-106

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-591-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645