:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 94-85 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مفهوم عدد به روش تندخوانی افرازی بر کاهش مدرسه هراسی در دانش آموزان با اختلال ریاضی
فاطمه توانگر مروستی ، محمد رضا ابرقویی* ، شیدا شریفی ساکی ، هادی احمدی ، محسن بابایی سنگلجی ، رضا کریمی
چکیده:   (5551 مشاهده)

زمینه و هدف: مدرسه ­هراسی یکی از مشکلات عمده برخی از دانش ­آموزان است. از آنجایی که شکست تحصیلی در میان دانش ­آموزان با اختلال یادگیری شایع تر است، مدرسه­ هراسی در این دانش ­آموزان بیشتر به چشم می­ خورد. بر این اساس هدف این مطالعه اثربخشی آموزش مفهوم عدد به روش تندخوانی­ افرازی و تأثیر آن بر کاهش مدرسه­ هراسی در میان دانش ­آموزان با اختلال ریاضی است.

روش: طرح پژوهش، طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این مطالعه تمامی دانش ­آموزان دوم ابتدایی با اختلال یادگیری مرکز پرنیان (80 نفر) استان یزد بود که از بین آنها با استفاده از مصاحبه تشخیصی و آزمون ریون 30 نفر به روش تصادفی(روش نمونه ­گیری در مرحله اول هدفمند و در مرحله دوم تصادفی بوده است) انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به صورت تصادفی جایدهی شدند. به گروه آزمایش، آموزش مفهوم عدد به روش تندخوانی­ افرازی در 8 جلسه 45 دقیقه­ ای آموزش داده شد. پرسشنامه تشخیص اختلال های مرتبط با اضطراب کودکان (بریماهر و همکاران ,1999)، مقیاس ریاضی کی­مت و آزمون ریون ابزارهای پژوهش حاضر بودند.

یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس یک­ متغیری نشان داد پس از آموزش، در اضطراب مدرسه ­هراسی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (0001/0P≤).

نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آموزش مفهوم عدد به روش تندخوانی ­افرازی می­تواند بر اضطراب مدرسه­ هراسی در دانش­ آموزان با اختلال ریاضی موثر باشد و آن را  کاهش دهد.

واژه‌های کلیدی: آموزش مفهوم عدد به روش تندخوانی افرازی، دانش آموزان با اختلال ریاضی، مدرسه هراسی
متن کامل [PDF 1046 kb]   (1500 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/12 | پذیرش: 1394/6/31 | انتشار: 1394/9/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها