:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 263-248 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر بر میزان توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی
حدیث موسی‌زاده مقدم* 1، علی اکبر ارجمندنیا2 ، غلامعلی افروز2 ، باقر غباری بناب2
1- دانشگاه تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (1503 مشاهده)
زمینه و هدف: توانایی توجه انتخابی در کودکان با اختلال نارسایی توجه فزون کنشی به خوبی تحول نمی‌یابد و دامنه توجه کوتاه، به عدم تکمیل تکالیف و طرح‌ها می‌انجامد و سبب می‌شود که توجه آنها به طور مداوم از فعالیتی به فعالیت دیگر معطوف شود. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر بر میزان توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی بود.
روش‌: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 32 کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی در دامنه سنی 8 تا 11 سال شهر کرمانشاه در سال 1397-1396 بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر را در 18 جلسه 40 دقیقه­ای دریافت کردند، در حالی ‌که گروه گواه در فهرست انتظار ماندند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس درجه‌بندی کانرز والدین (کانرز، 1999)، مصاحبه بالینی و آزمون رنگ- واژه (استروپ، 1953) بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر بر میزان توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/0001P<).
نتیجه‌گیری: استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده‌نگر با نتایج مثبت و مؤثری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی همراه بود و به بهبود میزان توجه آنها منجر شد؛ در نتیجه استفاده از این نوع مداخله در فرایند درمان این کودکان پیشنهاد می­شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، توانبخشی شناختی، حافظه آینده‌نگر، میزان توجه
متن کامل [PDF 1189 kb]   (872 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/10 | پذیرش: 1397/8/28 | انتشار: 1399/12/27



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها