[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 109-94 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون بر تنظیم هیجانات دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی
ماندانا سپنتا1 ، احمد عابدی* 2، احمد یارمحمدیان2 ، امیر قمرانی2 ، سالار فرامرزی2
1- دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (3400 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکل در تنظیم هیجان از جمله مسائلی است که دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی با آن روبه ­رو هستند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون بر تنظیم هیجانات دانش ­آموزان مبتلا به نارساخوانی انجام شد.
روش: این مطالعه به روش آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه گواه انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانش ­آموزان دختر نارسا­خوان مقطع ابتدایی با دامنه سنی12-9 سال از مدارس آموزش عمومی شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود که به شیوه نمونه ­گیری تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب شدند و بر حسب تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر)، جایدهی شده ­اند. مداخله شامل 12جلسه 45 دقیقه‌ای بود که در گروه آزمایش اجرا شد. در این مطالعه از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2002)، آزمون هوش وکسلر ویرایش چهارم (وکسلر، 2003)، و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته­ ها: یافته­ های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه آموزش هیجانات مثبت بر تنظیم هیجان دانش ­آموزان مبتلا به نارساخوانی تأثیر معنادار دارد (0/0001>P).
نتیجه ­گیری: برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون می تواند بر تنظیم و مهار هیجانات دانش ­آموزان نارساخوان تأثیر گذارد و درمان گران می­ توانند از آن در کنار سایر روش­ های آموزشی-درمانی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزش هیجانات مثبت، تنظیم هیجانات، نارساخوانی
متن کامل [PDF 780 kb]   (1574 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/10 | پذیرش: 1397/8/19 | انتشار: 1397/12/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepanta M, Abedi A, Yarmohammadian A, Ghomrani A, Faramarzi S. The Effect of Fredrickson's Positive Emotion Training Program on Emotion Regulation of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2019; 5 (4) :94-109
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-607-fa.html

سپنتا ماندانا، عابدی احمد، یارمحمدیان احمد، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. تأثیر برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون بر تنظیم هیجانات دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (4) :94-109

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-607-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( دوره پنجم شماره چهارم زمستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645