:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 127-108 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بسته شناختی - هیجانی - اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان
مژگان حسنی1 ، محمدعلی نادی* 2، ایلناز سجادیان3
1- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (2100 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حافظه فعال در بهبود عملکرد تحصیلی، مهارت‌‌های شناختی و فراشناختی، و خلاقیت دانش­آموزان، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش ­آموزان دختر با عملکرد ضعیف در حافظه فعال انجام شد.
روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون با دو گروه آزمایش وگواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش ­آموزان دختر 12-10 ساله پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانش­آموز دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه‌ای چند­مرحله‌ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش وگواه (20 دانش­آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع ­آوری داده­ها در این مطالعه از دو آزمون فراشناخت کودکان باکو (2009) و خلاقیت هیجانی آوریل (1999) استفاده شد. در مرحله پیش ­آزمون هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس آموزش حافظه فعال به مدت سه ماه، طی 20 جلسه 90 دقیقه ­ای برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه گواه، مداخله­ ای را دریافت نکردند. داده­های جمع ­آوری شده با تحلیل کواریانس توسط نرم­افزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌‌ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به طور معناداری باعث بهبود عملکرد فراشناخت (0/01> P ، 18/89= F) و خلاقیت هیجانی دانش ­آموزان شد (0/01> P ، 23/09= F).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می‌رسد بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به دلیل برخورداری از تکالیف چند­جانبه، متنوع، متعدد، و متناسب با توانایی‌‌های دانش­ آموزان بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش ­آموزان دارای عملکرد ضعیف در حافظه فعال، مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: بسته شناختی - هیجانی - اجتماعی حافظه فعال، فراشناخت، خلاقیت هیجانی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1081 kb]   (1241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/7 | پذیرش: 1398/3/9 | انتشار: 1399/9/17



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها