[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 192-175 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش "مهارت‌‌های پرورش کودک متفکر" به والدین بر تاب‌آوری و راهبردهای ‌مقابله‌ای کودکان با سطح سازش‌یافتگی پایین
فاطمه مهرورز1 ، عباسعلی حسین خانزاده* 2، عباس ابوالقاسمی2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (1408 مشاهده)
زمینه و هدف: تجربیات دوران کودکی بر مشکلات سازش‌یافتگی مانند اضطراب، افسردگی، و سبک‌های والدگری افراد در بزرگسالی مؤثر هستند. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از اختلالات روان‌شناختی، ایجاد ویژگی‌های شخصیتی مثبت از دوران کودکی و روش‌های صحیح والدگری است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش "مهارت‌های پرو­­رش کودک متفکر" به والدین بر تاب‌آوری و راهبردهای مقابله‌ای کودکان با سطح سازش‌یافتگی پایین است.
روش: روش پژوهش حاضر، شبه­تجربی از نوع طرح «پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه» بود. نمونه مورد مطالعه متشکل از 26 نفر از والدین دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 1 شهر رشت، با دامنه سنی 10 تا 12 سال در سال تحصیلی 1396-97 بود که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چند­مرحله‌ای و برحسب کسب نمره زیر 65 در پرسشنامه سازش‌یافتگی (دخانچی، 1377) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. برنامه مداخله‌ای طی 9 جلسه دوساعته هفتگی برای گروه آزمایش ارائه شد. داده‌ها با استفاده از مقیاس تاب‌آوری کودک و نوجوان (انگار و لیبنبرگ، 2009) و پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان (موس، 1993) جمع‌آوری، و با استفاده از آزمون تی دو نمونه مستقل و تحلیل کواریانس چند­متغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها پژوهش نشان داد آموزش "مهارت‌های پرو­­رش کودک متفکر" باعث افزایش تاب‌آوری و راهبردهای مقابله‌ای مطلوب و کاهش راهبردهای مقابله‌ای نامطلوب در کودکان با سطح سازش‌یافتگی پایین می‌شود (0/05 p≤).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت برنامه مداخله­ای به کار گرفته شده با تکیه بر مهارت‌های حل مسئله و با تأثیر بر سبک والدگری بر تاب‌آوری و راهبردهای مقابله‌ای در کودکان با سطح سازش‌یافتگی پایین، مؤثر بوده است.
شماره‌ی مقاله: 12
واژه‌های کلیدی: پرورش کودک متفکر، تاب‌آوری، راهبردهای مقابله‌ای، سازش‌یافتگی
متن کامل [PDF 1421 kb]   (736 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/11 | پذیرش: 1397/10/2 | انتشار: 1400/3/28
فهرست منابع
1. Shokoohi-Yekta M, Parand A, Dargahi M. Family-based preventive interventions: effects on parent-child relationship and parenting styles. J child ment health. 2016; 3(2): 55-64. [Persian]. [Link]
2. Wright MF. Victimized children's adjustment difficulties: the role of parenting styles and parents' childhood peer victimization status. J Aggress Maltreat Trauma. 2017; 26(5): 493-506. [Link] [DOI:10.1080/10926771.2017.1304475]
3. Karami J, Shafeei B, Heidarisharaf P. Effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on reforming the social maladjustment of female students with intellectual disabilities. Journal of Exceptional Education. 2015; 3(131): 21-30. [Persian]. [Link]
4. Doinita NE, Maria ND. Attachment and parenting styles. Procedia Soc Behav Sci. 2015; 203: 199-204. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.08.282]
5. Himes-Cornell A, Hoelting K. Resilience strategies in the face of short- and long-term change: out-migration and fisheries regulation in Alaskan fishing communities. Ecol Soc. 2015; 20(2): 9. [Link] [DOI:10.5751/ES-07074-200209]
6. Garmezy N, Masten AS. The protective role of competence indicators in children at risk: Perspectives on stress and coping. In: Cummings EM, Greene AL, Karraker KH, editor. Life-span developmental psychology: Perspectives on stress and coping. Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc; 1991, pp: 151-174.
7. Shahbazi G, Bahamin G, Mami S. An investigation of the relationship between parenting styles, emotion regulation difficulties and resilience among the young offenders and non-offenders. Security and Social Order Strategic Studies. 2016; 5(2/13): 57-68. [Persian]. [Link]
8. Flores E, Cicchetti D, Rogosch FA. Predictors of resilience in maltreated and no- maltreated Latino children. Dev Psychol. 2005; 41(2): 338-351. [Link] [DOI:10.1037/0012-1649.41.2.338]
9. Jafarzadeh N, Farrokhi NA, Sohrabi-Asmrud F. Relationship of parenting styles with resiliency and happiness of students. Journal of Educational Psychology. 2015; 11(37): 67-82. [Persian]. [Link]
10. Gharedaghi-ghahremanloo A. Relationship between parent's life quality & parenting styles and child's resiliency and educational functioning [Thesis for Master of Science]. [Tehran, Iran]: Faculty of Pardis, Allame Tabatabayi University; 2012, p: 1. [Persian].
11. Taylor ZE, Eisenberg N, Spinrad TL, Eggum ND, Sulik MJ. The relations of ego-resiliency and emotion socialization to the development of empathy and prosocial behavior across early childhood. Emotion. 2013; 13(5): 822-831. [Link] [DOI:10.1037/a0032894]
12. Mahdiyar M, Nejati SF, Goodarzi MA. Predicting resilience to suicide based on emotion dysregulation and parenting styles. Journal of Family Pathology, Counseling and Enrichment. 2016; 2(1): 15-25. [Persian]. [Link]
13. Lazarus RS, Folk man S. Stress, appraisal and coping. New York: Spring publisher; 1984, pp: 127 -139.
14. Han J, Liu J-E, Xiao Q. Coping strategies of children treated for leukemia in China. Eur J Oncol Nurs. 2017; 30:43-7. [Link] [DOI:10.1016/j.ejon.2017.08.002]
15. Shoaa kazemi M, Haghani S, Saadati M, Khajevand A. Relation between family social support & coping strategies in recovery breast cancer. Iranian Quarterly Journal of Breast Disease. 2014; 6(4): 35-40. [Persian]. [Link]
16. Pakdaman S, Mohamadifar Z. The relationship between perceived parenting styles dimensions and coping styles and their comparison between gifted and normal adolescent girls. Empowering Exceptional Children. 2016; 7(2): 30-40. [Persian]. [Link]
17. Affrunti NW, Woodruff-Borden J. Parental perfectionism and over control: examining mechanisms in the development of child anxiety. J Abnormal Child Psychol. 2015; 43(3): 517-529. [Link] [DOI:10.1007/s10802-014-9914-5]
18. Nijhof KS, Engels RCME. Parenting styles, coping strategies, and the expression of homesickness. J Adolesc. 2007; 30(5): 709-720. [Link] [DOI:10.1016/j.adolescence.2006.11.009]
19. Milojevich HM, Levine LJ, Cathcart EJ, Quas JA. The role of maltreatment in the development of coping strategies. J Appl Dev Psychol. 2018; 54: 23-32. [Link] [DOI:10.1016/j.appdev.2017.10.005]
20. Yarmohamadian A, Mokhtari E. The relation between family function and coping styles with stressful situations among female students of Isfahan University in 2013. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015; 14(9): 713-728. [Persian]. [Link]
21. Ehyakonandeh M, Yousefi F. Relationship between Family Communication Patterns and Adjustment to University: Mediating Role of Coping Strategies. Journal of Family research. 2017; 13(2): 273-291. [Persian]. [Link]
22. B.Shure M. Raising thinking preteen. Zamani A. (Persian translator). First edition. Tehran: Arjmand Publication; 2011, pp: 13. [Persian].
23. Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Sohrabpour G. The effectiveness of raising a thinking child workshop on parenting styles and behavioral problems of preschool children. J child ment health. 2015; 2(3): 9-19. [Persian]. [Link]
24. Boyle D, Hassett-Walker C. Reducing overt and relational aggression among young children. J Sch Violence. 2008; 7(1): 27-42. [Link] [DOI:10.1300/J202v07n01_03]
25. Ellas LCDS, Marturano EM, De Almeida Motta AM, Giurlani AG. Treating boys with low school achievement and behavior problems: comparison of two kinds of intervention. Psychol Rep. 2003; 92(1): 105-116. [Link] [DOI:10.2466/pr0.2003.92.1.105]
26. Shokoohi-Yekta M, Parand A, Dargahi M. Family-based preventive interventions: Effects on parent-child relationship and parenting styles. J child ment health. 2016; 3(2): 55-63. [Persian]. [Link]
27. Mahdi MH, Haghayegh SA. Efficacy of group training of problem solving on resiliency, life satisfaction and coping strategy of families of substance abuse disorder. Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal. 2017; 6(3): 163-190. [Persian]. [Link]
28. Coşkun YD, Garipağaoğlu Ç, Tosun Ü. Analysis of the relationship between the resiliency level and problem solving skills of university students. Procedia Soc Behav Sci. 2014; 114: 673-680. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.12.766]
29. Zsolnai A, Kasik L. Coping strategies and social problem solving in adolescence. In: Open Spaces for Interactions and Learning Diversities. Sense Publishers: Rotterdam; 2017, p: 1-6. [Link] [DOI:10.1007/978-94-6300-340-7_8]
30. Marashi SA, Mirzayi F, Mehrabian T. The relationship of spiritual intelligence and problem solving styles with resiliency among university students. Journal of psychology and religion. 2015; 39(3): 137-146. [Link]
31. Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Jamali A. Teaching raising a thinking child program to mothers and its effects on anger and mother- child relationship. Journal of Family pathology, counseling & enrichment. 2016; 2(1): 1-14. [Persian]. [Link]
32. Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Mahmoodi M, Alave Nezhad S. Effects of Teaching Advanced Parenting Programs on the Relationship Process in the Family. J Child Ment Health. 2017; 4(1): 35-45. [Persion]. [Link]
33. Dokhanchi, H. Children's social adaptability scale. 1998. [Persian]. Retrieved from Doi: http:// www.ravancav.ir [Link]
34. Kazerouni Zand b, Sepehri Shamloo Z, Mirzaiyan B. The study of psychometric features for child and youth resilience measure (CYRM- 28) in Iranian society: validity and reliability. Quarterly Journal of Health Breeze. 2013; 2(3): 15-21. [Persian]. [Link]
35. Agilar-Vafayi M. Psychometric properties of adolescent coping response in treated cancer persons. Quarterly Journal of Metodology of Social Scince. 2006; (10): 30-56. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrvarz F, Hoseinkhanzadeh A A, Abolghasemi A. The Effect of "Raising a Thinking preteen" Parent Training on Resiliency and Coping Strategies of Children with Low Levels of Adjustment. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 12
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-668-fa.html

مهرورز فاطمه، حسین خانزاده عباسعلی، ابوالقاسمی عباس. تأثیر آموزش "مهارت‌‌های پرورش کودک متفکر" به والدین بر تاب‌آوری و راهبردهای ‌مقابله‌ای کودکان با سطح سازش‌یافتگی پایین. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :175-192

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-668-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645