1- واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه روان شناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (2433 مشاهده)
زمینه و هدف:نتیجه مطالعات حاکی از آن است که مجموعهای از عناصر هیجانی، شناختی، و اجتماعی در تحول شناختی ـ هیجانی کودکان نقش مهمی ایفا میکنند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش تحول هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان کودکان انجام شد. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ ساله غرب شهر تهران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در مقطع دوم تا ششم ابتدایی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 دانشآموز از جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش وگواه (۱۵ دانش آموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها در این مطالعه از پرسشنامه مقبولیت اجتماعی کودکان دبستانی (فورد و رابین، ۱۹۷۰) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان کودکان (گارنفسکی و همکاران، ۱۹۹۹) استفاده شد. در مرحله پیشآزمون، هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس برنامه آموزشی تحول هیجانی در یک دوره ۱۲ جلسهای (به صورت دو جلسه در هفته و هر جلسه 6۰ دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادههای جمعآوری شده با تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار spssتجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد میزان مقبولیت اجتماعی (۰۱/۰>,P۵۹۱/۱۰=F) و تنظیم هیجان مثبت (۰۱/۰>,P ۹۵۰/۲۶=F) در گروه آزمایش بعد از انجام آموزشهای تحول هیجانی، افزایش یافته و میزان تنظیم هیجان منفی آنها،کاهش یافت (۰۱/۰>,P۸۸۷/۱۵=F). نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده در این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که اگر آموزش مهارتهای تحول هیجانی به طور مداوم و متناسب با توانایی کودک انجام شود، کودکان میتوانند رفتارهای مناسبتر و اجتماعیتری را ابراز کنند. همچنین مهارتهای تحول هیجانی، دسترسی افراد را به هیجانهای زیربنایی تسهیل کرده و در نتیجه میتوانند موجب ماندگاری رفتار مطلوب، از بین رفتن رفتارهای سازشنایافته و ارتقاء مقبولیت اجتماعی شوند.