:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 192-181 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت بندی نیازهای والدین کودکان با فلج مغزی
مطهره محمدنیا* 1، عباسعلی حسین خانزاده2
1- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (2480 مشاهده)
زمینه و هدف: در میان افراد با نیازهای ویژه، کودکان مبتلا به فلج مغزی به ­علت ویژگی­ های خاص جسمانی و نیاز شدید به مراقبت در بلندمدت و همچنین وجود اختلالات دیگری از جمله کم ­توانی ذهنی، اختلالات یادگیری، اختلال در زبان و گفتار، نارسایی بینایی و شنوایی، و مشکلات در مهارت ­های خودیاری، همواره سلامت روانی و جسمانی والدین خود را به مخاطره می­ اندازند. بنابراین یکی از معضلات پیش­روی متخصصان، ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی مناسب به والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی است که این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت­ بندی نیاز­های والدین این کودکان در حیطه­ های مختلف انجام شد.
 روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع زمینه­یابی (پیمایشی) است. نمونه­ مورد مطالعه شامل 200 نفر از والدین دارای فرزند مبتلا به فلج مغزی استان گیلان در سال 1397-1396 بوده است که از طریق روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامه سنجش نیازهای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال فلج مغزی را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از دو روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و آزمون تحلیل رتبه­ای فریدمن استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ­های پژوهش نشان داد پرسشنامه نیازهای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال فلج مغزی دارای ابعاد آگاهی نسبت به نیازهای اجتماعی کودک، آگاهی نسبت به نیازها و امکانات درمانی کودک، و نیاز به دانش و آگاهی است. همچنین از میان نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال فلج مغزی، نگرانی نسبت به آینده شغلی و ازدواج فرزند با میانگین رتبه (32/46) مهم­ترین نیاز، و پس از آن نگرانی نسبت به برخورد افراد جامعه با فرزند با میانگین رتبه (09/31)، و حمایت و تلاش اعضای خانواده در جهت بهبود وضعیت فرزند با میانگین رتبه (29/46)، در اولویت ­های دوم و سوم قرار دارند.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می­توان نتیجه ­گیری کرد که برای ارائه آموزش­ها و توانبخشی­ های مؤثر به کودکان مبتلا به فلج مغزی و والدین آنها، شناسایی نیازهای آنها در حیطه­ های گوناگون از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین توجه به نیازهای خانواده ­های این کودکان می­تواند باعث مشارکت و فعال بودن هر چه بیشتر والدین در فرایند ارائه خدمات توسط مسئولان و دست­ اندرکاران شود. 
واژه‌های کلیدی: شناسایی و اولویت بندی، نیازهای والدین، فلج مغزی
متن کامل [PDF 789 kb]   (1192 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1397/11/9 | انتشار: 1399/3/31



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها