[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 304-290 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های والدگری بر بهبود مشکلات هیجانی – رفتاری و رابطه والد – کودک
عفت عبدالهی* 1، محبوبه طاهر2
1- واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود
2- گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود
چکیده:   (3668 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مشکلات شایع در کودکان مشکلات هیجانی- رفتاری است که منجر به  اختلال در عملکرد تحصیلی و رفتاری شده و کارآیی افراد را کاهش می‌دهد. در این راستا نقش روش­های تربیتی والدین در وخیم شدن یا کاهش این مشکلات غیرقابل انکار است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های والدگری بر مشکلات هیجانی- رفتاری و رابطه  والد- کودک در کودکان پیش‌دبستانی 4 تا 6 ساله بود.
روش: روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون و پس‌آ­زمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی مادران دارای کودکان پیش‌دبستانی 4 تا 6 ساله شهر شاهرود در سال تحصیلی 97-1396 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر از این مادران انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و گواه (15) جایدهی شدند. برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ­ای، مهارت‌های والدگری آموزش داده شد در حالی که افرادگروه گواه آموزشی دریافت نکردند. ابزار به کار گرفته‌ شده جهت جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات گودمن (2001) و مقیاس رابطه والد- کودک پیانتا (1994) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده ازتحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش  مهارت‌های والدگری بر کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری و مؤلفه­ های آن یعنی نارسایی توجه/ فزون­ کنشی، مشکلات رفتار هنجاری، مشکلات در ارتباط با همسالان و رفتارهای اجتماعی مطلوب، تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این، در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های والدگری بر رابطه والد- کودک و مؤلفه ­های تعارض، نزدیکی، و وابستگی مورد تأیید قرار گرفت (0/001P<).
نتیجه ­گیری: آموزش مهارت­ های والدگری با فراهم کردن فرصتی جهت یادگیری مادران درباره نحوه برقراری ارتباط مثبت با فرزند، نحوه قانون­گذاری و دستور دادن، تقویت رفتارهای مثبت کودک، و نحوه مدیریت موقعیت­ های پرخطر توانست به بهبود مشکلات هیجانی- رفتاری و رابطه والد- کودک منجر شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش مهارت‌های والدگری، مشکلات هیجانی-رفتاری، روابط والد-کودک
متن کامل [PDF 624 kb]   (1431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/10 | پذیرش: 1398/7/1 | انتشار: 1398/12/20
فهرست منابع
1. Ogundele MO. Behavioural and emotional disorders in childhood: a brief overview for paediatricians. World J Clin Pediatr. 2018; 7(1): 9-26. [Link] [DOI:10.5409/wjcp.v7.i1.9]
2. Magai DN, Malik JA, Koot HM. Emotional and behavioral problems in children and adolescents in central Kenya. Child Psychiatry Hum Dev. 2018; 49(4): 659-671. [Link] [DOI:10.1007/s10578-018-0783-y]
3. Gleason MM, Goldson E, Yogman MW, Council on Early Childhood, Committee on Psychosocial Aspects of Child and Family Health, Section on Developmental and Behavioral Pediatrics. Addressing early childhood emotional and behavioral problems. Pediatrics. 2016; 138(6): e20163025. [Link] [DOI:10.1542/peds.2016-3025]
4. Griest DL, Wells KC. Behavioral family therapy with conduct disorders in children. Behav Ther. 1983; 14(1): 37-53. [Link] [DOI:10.1016/S0005-7894(83)80086-0]
5. Tozandehjani H, Tavakolizadeh J, Lagzian Z. The Effect of parenting styles on self-efficacy and mental health of students. The Horizon of Medical Sciences. 2011; 17(2): 56-65. [Persian]. [Link]
6. Malekshahi F, Farhadi A. Prevalence of behavioural problems of Khorramabad pre-school children. Yafteh. 2008; 10(3): 57-65. [Persian]. [Link]
7. Gharibi H, Sheidai A, Rostami C. The effectiveness of parenting skills training on mental health and behavioral problems in preschool children. Journal of Health and Care. 2017; 18(4): 292-305. [Persian]. [Link]
8. Zahedi-Kasrineh K, Fatehizade M, Bahrami F, Jazayeri RS. The effectiveness of solution-focused parental skills on behavioral problems of preschool children keyvan. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2016; 14(3): 348-355. [Persian]. [Link]
9. Shafipour SZ, Sheikhi A, Mirzaei M, KazemnezhadLeili E. Parenting styles and its relation with children behavioral problems. Journal of Holistic Nursing And Midwifery. 2015; 25(2): 49-56. [Persian]. [Link]
10. Darvish damavandi Z, Khorsandpour T. The efficacy of training parenting methods to parents of children with emotional-behavioral problems 6 to 8 years. Journal of Education, Counselling and Psychotherapy. 2015; 4(16): 68-81. [Persian]. [Link]
11. Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Parand A, Mahmoudi M, Mashrouti P. Effect of teaching problem solving to mothers on family processes and parenting styles. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(1): 29-41. [Persian]. [Link]
12. Wakimizu R, Fujioka H, Iejima A, Miyamoto S. Effectiveness of the group-based positive parenting program with japanese families raising a child with developmental disabilities: a longitudinal study. J Psychol Abnorm Child. 2014; 3(1): 1-9. [Link] [DOI:10.1037/e500792015-020]
13. Olivari MG, Hertfelt Wahn E, Maridaki-Kassotaki K, Antonopoulou K, Confalonieri E. Adolescent perceptions of parenting styles in sweden, italy and greece: an exploratory study. Eur J Psychol. 2015; 11(2): 244-258. [Link] [DOI:10.5964/ejop.v11i2.887]
14. Colalillo S, Johnston C. Parenting cognition and affective outcomes following parent management training: a systematic review. Clin Child Fam Psychol Rev. 2016; 19(3): 216-235. [Link] [DOI:10.1007/s10567-016-0208-z]
15. Lippold MA, Davis KD, Lawson KM, McHale SM. Day-to-day consistency in positive parent-child interactions and youth well-being. J Child Fam Stud. 2016; 25(12): 3584-3592. [Link] [DOI:10.1007/s10826-016-0502-x]
16. Ryan R, O'Farrelly C, Ramchandani P. Parenting and child mental health. London J Prim Care. 2017; 9(6): 86-94. [Link] [DOI:10.1080/17571472.2017.1361630]
17. Abedi-Shapourabadi S, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Mohamadkhani P, Farzi M. Effectiveness of group training positive parenting program (triple-p) on parent-child relationship in children with attention deficit/ hyperactivity disorders. Journal of Clinical Psychology. 2012; 4(3): 63-73. [Persian]. [Link]
18. Coughlin M, Doyle C, Sharry J, Guerin S, Beattie D. The parents plus children's programme-a qualitative study exploring parents' experiences of participation and cognitive factors mediating outcome. Child Care Pract. 2018; 24(4): 369-389. [Link] [DOI:10.1080/13575279.2017.1342601]
19. Bhusiri P, Phuphaibul R, Suwonnaroop N, Viwatwongkasem C. Effects of parenting skills training program for aggressive behavior reduction among school-aged children: a quasi-experimental study. Pac Rim Int J Nurs Res Thail. 2018; 22(4): 332-346. [Link]
20. Dai Q, Chu RX. Anxiety, happiness and self-esteem of western Chinese left-behind children. Child Abuse Negl. 2018; 86: 403-413. [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2016.08.002]
21. Whittingham K, Sanders M, McKinlay L, Boyd RN. Interventions to reduce behavioral problems in children with cerebral palsy: an RCT. Pediatrics. 2014; 133(5): 1249-1257. [Link] [DOI:10.1542/peds.2013-3620]
22. Salimi Souderjani M, Yousefi Z. The effectiveness of parenting styles training based on acceptance and commitment therapy (act) to mothers on decreasing sepration anxiety and oppositional defiant disorder of children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(2): 104-115. [Persian]. [Link]
23. Farshad MR, Najarpourian S, Shanbedi F. The effectiveness of the positive parenting education based on sanders' approach on happiness and parent-child conflict of students. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 59-67. [Persian]. [Link]
24. Einipour J, Shabahang N. Mothers' experiences of successful parenting in education: a phenomenological study. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 5(4): 52-66. [Persian]. [Link]
25. Goodman R, Ford T, Simmons H, Gatward R, Meltzer H. Using the strengths and difficulties questionnaire (sdq) to screen for child psychiatric disorders in a community sample. Br J Psychiatry. 2000; 177: 534-539. [Link] [DOI:10.1192/bjp.177.6.534]
26. Gharehbaghy F, Vafaie MA. Marital conflict and the role of child temperament. Journal of Developmental Psychology, Iranian Psychologists. 2009; 5(18): 137-147. [Persian]. [Link]
27. Pianta RC. Patterns of relationships between children and kindergarten teachers. J Sch Psychol. 1994; 32(1): 15-31. [Link] [DOI:10.1016/0022-4405(94)90026-4]
28. Abareshi Z, Tahmasian K, Mazaheri MA, Panaghi L. The impact of psychosocial child development training program, done through improvement of mother-child interaction, on parental self-efficacy and relationship between mother and child under three. Journal of Research in Psychological Health. 2009; 3(3): 49-58. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi E, Taher M. The Effectiveness of Parenting Skills Training on Emotional-Behavioral Problems and Parent-Child Relationships. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :290-304
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-706-fa.html

عبدالهی عفت، طاهر محبوبه. اثربخشی آموزش مهارت‌های والدگری بر بهبود مشکلات هیجانی – رفتاری و رابطه والد – کودک. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :290-304

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-706-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645